Kerrigan – Bloodmoon | CD

Erik van Dijk | 18 augustus 2023

Kerrigan is een Duitse heavy metal band ontstaan in 2019. De band uit Freiburg bracht een jaar later de demo ‘Heavy Metal 2020’, trok daarmee de aandacht en dit resulteerde in een platen deal. Het debuut album ‘Bloodmoon’ verschijnt op 22 september via High Roller Records.

Kerrigan bestaat uit het duo Bruno Schotten, die gitaar en bas voor zijn rekening neemt, en zanger / gitarist Jonas Weber. Het duo is overigens ook actief in de funeral doom band Lone Wanderer, iets van geheel andere orde. Voor de opnames van het debuut album ‘Bloodmoon’ werd gebruik gemaakt van sessie drummer Jonathan Döring. Het album telt acht nummers en opent furieus met ‘Eternal Fire’. Een lekker en snel heavy metal nummer met een melodische gitaarriff. De vocalen van Jonas Weber zijn sterk maar wat vlak en geven een onbetwist jaren 80 gevoel.

Titelnummer ‘Bloodmoon’ opent melodisch, het tempo van het nummer ligt wat lager en dat is iets wat de kwaliteit van de vocalen ten goede komt. Muzikaal zit het sterk in elkaar met een aantrekkelijke solo en een opbouw waar over nagedacht is, jammer van de fade-out. ‘Against the Westwind’ is een nummer met iets meer dan zeven minuten op de klok. Het nummer opent in een mid-tempo met een traditionele opbouw waarbij het wachten is op een wending. Met uitzondering van een stuk gesproken wordt er vastgehouden aan de riff en is het slechts een solo die wat variatie geeft.

‘Forces of Night’ schiet weer uit de startblokken. Een lekker snel heavy metal nummer dat mij, net als de opener, wat meer aanspreekt.

‘Hold the Banner’ wordt voornamelijk vocal gedragen. Met een eenvoudig klinkende riff in het midden tempo, is het Jonas die het verschil maakt met zijn incidentele hoge uithalen. ‘Child of Sin’ en ‘Pull the Trigger’ zijn wederom lekkere heavy metal tracks, met een sterke snelle riff. Zo hoor ik het graag. Het afsluitende ‘Mesmerizer’ is weer een nummer met ruim zeven minuten op de klok. In tegenstelling tot het andere lange nummer, kan dit nummer mij wel bekoren. Fijne tempowisselingen, goede vocalen en strak gitaarwerk zorgen voor een mooi slot.

Kerrigan weet met het debuut ‘Bloodmoon’ te overtuigen. Lekkere heavy metal tracks die je weer een gevoel geven van de jaren 80. Het album verschijnt behalve digitaal op CD en op drie kleuren vinyl.

01. Eternal Fire 04:37
02. Bloodmoon 04:15