Insomnium - Anno 1696 | CD

Erik van Dijk | 3 maart 2023

Het Finse Insomnium timmert al sinds 1997 aan de weg en bracht die periode inmiddels negen langspelers uit. Onlangs verscheen het concept album ‘Anno 1696’ via Century Media Records.

De line up van Insomnium is ten opzichte van het laatste album, ‘Heart like a Grave’ uit 2019, stabiel gebleven. Opvallend detail is dat Coen Janssen (Epica) de keyboards voor zijn rekening neemt op dit album. Voor ‘Anno 1696’ heeft meesterbrein Niilo Sevänen een speciaal concept uitgedacht en het album verhaalt over een duister en lastig verleden in Noord-Europa, een tijd van heksen, bijgeloof, bloeddorst en waanzin. De tekst van het verhaal wordt meegeleverd in het Fins en het Engels bij de 2LP+CD uitgave. Het album telt acht nummers van mooie kwaliteit waarmee Insomnium toonaangevend is in het melodische death metal genre.

Titelnummer ‘1696’ opent met een akoestisch intro, op vrij kunstige wijze wordt een wending ingezet en gaat het tempo flink omhoog en ontstaat er een heerlijk melodisch death metal nummer. ‘White Christ’ is de tweede single van het album en deze verscheen al in 2022. Het nummer is wat tammer, het tempo ligt wat lager, maar weet desalniettemin indruk te maken. Opvallend zijn de gast vocalen van Sakis Tolis (Rotting Christ). ‘Godforsaken’ opent met de vocalen van zangeres Johanna Kurkela. Wanneer de vocalen van Sevänen komen wordt het nummer bruter. De wendingen in het ruim 8 ½ minuut durende nummer zijn talrijk en sterk gekozen. Na wat luisterbeurten groeit dit nummer tot één van de betere van het album.

‘Lilian’ is de eerste single van het album. Het nummer opent rustig en melodisch en is in de stukken waar de melodie wegvalt wat vlak. ‘Starless Paths’ is een heerlijk sferisch nummer met fijne tempowisselingen, melodisch gitaarwerk en sterke vocalen. ‘The Witch Hunter’ is ook zo’n swingend nummer. Niilo Sevänen brengt zijn vocalen in een verhalende lijn, waar ook Markus Vanhala en Jani Liimatainen zich vocaal laten horen. ‘The Unrest’ is met nog geen vier minuten het kortste nummer. Het nummer is het rustigste op het album, Sevänen is bijna fluisterend te horen en de clean vocals krijgen hier de ruimte. Een ietwat gevoelig nummer. Het afsluitende ‘The Rapids’ verhaalt over weerwolven en opent kalm. Een plotse wending verhoogd het tempo flink en dat was ook wel even nodig…

Insomnium brengt met ‘Anno 1696’ een album dat lastig beklijft, het vergt meerdere luisterbeurten voordat je wordt overtuigd van de klasse van het album. De donkere thema’s in dit concept album komen mooi terug in muziek, de teksten zijn geweldig.

01. 1696 06:18
02. White Christ 06:03
03. Godforsaken 08:35