Horrendous - Ontological Mysterium | CD

Koos van Marle |  2 september 2023

Er zijn van die platen die je kort kan recenseren. Ik zal deze recensie van ‘Ontological Mysterium’ van Horrendous dan ook opsplitsten in een korte en een lange versie:

Ben je bekend met de band Horrendous?
Hou je van death metal, maar is je blik iets ruimer dan alleen Cannibal Corpse en hoge snelheid death?
Stop dan met lezen en ga deze plaat direct luisteren, want hij komt in je top 10 dit jaar.

Voor de lezers en luisteraars die niet direct bekend zijn met Horrendous, volgt hier de langere versie. Het kwartet bestaat sinds 2009 en is afkomstig uit de Verenigde Staten en brengt met ‘Ontological Mysterium’ zijn vijfde full length uit. Waar in het begin nog redelijke rechttoe rechtaan (old school) death metal gespeeld werd, kwamen er al op de eerder platen wat meer progressieve invloeden om de hoek kijken. Dan bedoel ik niet de Dream Theater achtige zaken, maar nette solo’s, die niet alleen maar shredden, en wat dissonante akkoorden links en rechts.

Deze mix is op ‘Ontological Mysterium’ in mijn ogen aardig volwassen geworden, na wat tussenstappen en het wat mindere ‘Idol’. De plaat trapt af met een opbouwend instrumentaal stuk, om met ‘Chrysopoeia’ meteen de toon te zetten. Het nummer begint snel, maar vertraagd dan met lekkere gitaarriffs en leads. Opvolger ‘Neon Leviathan’ doet af en toe denken aan oude Cynic, of Atheist, maar dan in een goed modern geproduceerd jasje. De bas is duidelijk aanwezig en speelt ook een prominente rol in het jazzy karakter van de muziek. Zoals in het instrumentale ‘Aurora Neoterica’ ook heel duidelijk naar voren komt.

Met de combi van muzikaliteit, riffs, slepende drums en een goede growl die net ff anders is, wringt, musiceert en beukt Horrendous zicht door deze plaat heen. Tekstueel is er voor de liefhebber ook genoeg te ontdekken, gezien de plaat in het teken staat van de ontologie, een metafysische filosofische stroming die onderzoekt wat er achter de waargenomen werkelijkheid schuilgaat. Voor mij iets te diepgravend, maar muzikaal is er genoeg te ontdekken en genieten, dat je dit niet per se nodig hebt! Aanrader voor iedereen die een ruim metalen blik en oor heeft.

01. The Blaze 02:00
02. Chrysopoeia (The Archaeology of Dawn) 07:16
03. Neon Leviathan 03:30