Heads for the Dead - In the Absence of Faith | EP

Erik van Dijk |  3 september 2023

Heads for the Dead is een internationaal project dat gestart is in 2017 door de muzikale veelvraat Jonny Pettersson, bekend van een waslijst aan bands waaronder o.a. Berzerker Legion, Wombbath en vele andere namen. De band bracht vorig jaar de derde langspeler ‘The Great Conjuration’ en deze wordt opgevolgd door de EP ‘In the Absence of Faith’ welke op 1 september verscheen via Pulverised Records.

Het was collega Kreft die het tweede album ‘Into The Red’ van een recensie voorzag en deze een zeer goede beoordeling gaf die mij uiteindelijk triggerde om de band te beluisteren. Ralf Hauber (Revel in Flesh) is al sinds het eerste album verantwoordelijk voor de vocalen, Matt Moliti is sinds het laatste album de lead gitarist en Jon Rudin (o.a. Just before Dawn), ook al te horen op ‘The Great Conjuration’ heeft in 2022 het drumkrukje overgenomen van onze “eigen” Ed Warby.

Het muzikale thema is onveranderd, het is wederom horror dat de klok slaat en om een voorschot te nemen op de vocale prestaties, Ralf Hauber weet hier perfect invulling aan te geven. De EP telt vijf nummers en is opgenomen, gemixt en gemasterd in Studio Unbound door Jonny Pettersson. Het artwork, bedacht door Jonny Pettersson, is van de hand van de Indonesische illustrator Dedy Badic Art. Zo veel voor de achtergronden, op naar de muziek en thema’s die voorbij komen.

Geheel binnen concept opent ‘Heart of Darkness’ met de tune van ‘The Exorcist’. De brute grunt van Hauber opent het nummer echt en we worden hier getrakteerd op een enerverend potje death metal. Het symfonische gehalte (lees keys) is best hoog, maar dit wordt ruim gecompenseerd door de solo;s van Matt Moliti. Een heerlijke opener met de complimenten naar zanger Hauber die sterk weet te variëren met zijn vocalen.

‘Taste Of Terror’ is gebaseerd op de ‘Halloween Horror Nights’ en ook hier zijn het de vocalen van Hauber die aansprekend zijn, wat een geweldige variatie weet die man te brengen. Muzikaal is het ook dik in orde, dikke death metal riffs met misschien wat te veel keys, maar baggervet in zijn geheel. ‘The God Forsaken’ opent wat trager en klinkt meer melodisch. De tempowisselingen, naar “gesproken woord” en koorachtige vocalen halen weliswaar de gang uit het nummer, maar benadrukken wel die ultieme horror vibe. ‘Self-Immolation in Fire’ is de eerste single die werd gepresenteerd. Een op folk geïnspireerde riff opent, maar wanneer Hauber de woorden “Let me burn” uitbrult gaan we los. Een meeslepende death metal song, bruut en veelzijdig met wedrom een uitblinkende rol voor Moliti op gitaar. Het afsluitende ‘Possession’ opent wederom met de tune van ‘The Exorcist’. Bombastisch, door de inbreng van de keys, bruut door de vocalen en melodisch door het veelzijdige gitaarwerk. Een lekker nummer, waarbij de toetsen net iets te veel overheersen.

Heads for the Dead brengt met de EP ‘In the Absence of Faith’ weer vijf heerlijke nummers. Voor mijn gevoel net iets te veel keyboards, maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de geweldige vocalen en de sterke inbreng van Matt Moliti. ‘In the Absence of Faith’ verschijnt digitaal, op Cd en vinyl via Pulverised Records, liefhebbers van tape worden bedient door War Anthem Records.

01. Heart of Darkness 04:23
02. Taste of Terror 03:44
03. The God Forsaken 05:23