Headless Hunter - The Undertaker | CD

Erik van Dijk |  10 mei 2023

Headless Hunter is een thrash metal band uit Eindhoven ontstaan in 2021. Na twee digitale singles eerder dit jaar verscheen het debuut album, ‘The Undertaker’, aanvankelijk ook digitaal. Uiteindelijk is het de eerste release van het nieuwe label Mosher Zero geworden, een label dat bestiert wordt door Heavy Kevy van Insanity Alert.

Hoewel al snel duidelijk wordt dat Headless Hunter beïnvloed is door de Bay Area Thrash scene uit de jaren 80, heeft het album toch een frisse, moderne vibe. Daarnaast hoor je invloeden van punk, en juist dat is wat de muziek verrassend en onderscheidend maakt. Na het intro ‘The Hunt’ gaat de band vol gas los met ‘Hunt ‘Em Down’. Opvallend zijn de agressieve vocalen van Lucas van der Heijden die bijdragen aan het crossover gevoel dat Headless Hunter brengt. Verzorgde doch eenvoudige solo’s en een incidentele death metal growl worden gebracht op een retesnel tempo.

‘Hostile Takeover’ opent met S.O.D. riff, maar veranderd naar een bruut snel nummer. De groovende passage en de solo brengt iets van nuance, en laten tevens horen dat de mannen van Headless Hunter kunnen musiceren. ‘Liberate Your Will’, de eerste single, en ‘Death’s Defiance’ tappen uit hetzelfde vaatje. Nummers met een moordend tempo, waar weliswaar goed getemporiseerd wordt, maar ongekend bruut zijn. Luister vooral eens naar die vocalen, geweldig. Met ‘Kiko Is Stoned’ brengt Headless Hunter een dosis humor, met name het refrein is vermakelijk in het verder brute nummer.

Titelnummer ‘The Undertaker’ is een wat meer subtielere thrasher. Het tempo ligt wat lager en er is meer ruimte voor melodie, en toch wordt niet ingeboet aan agressie. Met ‘Ill Fated

Waters’ en ‘Sentenced to Live‘ gaat het tempo weer flink omhoog met strakke breaks en groovende stukken ontstaat er een lekkere crossover vibe. Laatsgenoemde opent met een knappe solo en wat verder opvalt is het sterke drumwerk. Het afsluitende ‘The 10th Reason’ is minder snel en kent tal van verrassende wendingen. Een sterke afsluiter.

Headless Hunter laat duidelijk horen waardoor de band is beïnvloed en natuurlijk hoor je riffs die herkenbaar klinken, toch weet de band een knap eigen geluid te brengen. ‘The Undertaker’ is een modern thrash metal album dat van begin tot eind weet te boeien en vermaken. De CD is voor het luttele bedrag van € 10,- te koop op de bandcamp pagina van Mosher Zero en is verplichte kost voor een ieder zichzelf respecterende thrasher..

01. The Hunt 01:13
02. Hunt ‘Em Down 04:22
03. Hostile Takeover 03:29