Haliphron – Prey | CD

Erik van Dijk | 19 maart 2023

Haliphron is een nieuwe Nederlandse metal band ontstaan in 2021. Hoewel de band bestaat uit bekende personages van bands als Izegrim, Bleeding Gods en God Dethroned, is het opmerkelijk hoeveel media aandacht de band wist te generen zonder ook maar een glimp te hebben laten zien van waar het toe in staat is. Haliphron tekende bij Listenable Records en op 31 maart is het debuutalbum ‘Prey’ een feit.

Haliphron betstaat uit vocaliste Marloes Voskuil en gitarist Jeroen Wechgelaer van de opgeheven death metal band Izegrim, gitarist Ramon Ploeg, bassiste Jessica Otten en toetsenist David Gutierrez Rojas van de symfonische death metal band Bleeding Gods en drummer Frank Schilperoort (o.a. God Dethroned) maakt het sextet compleet. Opmerkelijk is dat er voor er ook maar een single werd uitgebracht de band aangekondigd door het Internationale festival Copenhell, Eindhoven Metal Meeting en onlangs maakte de band bekend dat de release party plaatsvindt in de Amsterdamse Melkweg tijdens het “Metallica Amsterdam Takeover” weekeinde. Mooie resultaten voor een startende band.

Haliphron waar komt die naam vandaan? De naam komt van een geslacht van inktvissen uit de familie van de Sepiolidae en dit is deels terug te zien in het geweldige artwork van Dimitris Tzortzis, ook verantwoordelijk voor het artwork van Bleeding Gods. Het album telt naast het intro acht nummers, duurt zo’n 51 minuten, en is gemixt en gemasterd door Mendel bij de Leij bij MBDL Productions. Genoeg over de feiten en verder naar de muziek en mijn subjectieve mening hierover. Haliphron brengt een vorm van black / death metal dat deels gedragen wordt door de keyboards van David Gutierrez Rojas. Hoewel de muziek best toegankelijk is, waren er meerdere luisterbeurten nodig om tot deze recensie te komen. De nummers doen wat bombastisch aan, hebben een duidelijke signatuur en zijn intens en bruut.

Opmerkelijk is de diversiteit van Marloes Voskuil. We wisten natuurlijk al waartoe zij in staat was bij Izegrim, maar ze lijkt vocaal nog meer te kunnen variëren en de vocalen klinken nog intenser dan voorheen. Ook muzikaal staan de composities als een huis en hoor je duidelijk dat je hier met uiterst professionele muzikanten te maken hebt. ‘The Killing Spree’ is een snelle opener met intens brute vocalen, melodieus gitaarwerk en keys die vooral ondersteunend werken. ‘Mother of All Evil’ doet er nog een schepje bovenop. Een piano intro opent het nummer, waarna fluisterend wordt gesproken en het uiterst theatrale nummer onderweg gaat. De gevarieerde vocalen, van donkere en diepe grunts naar het hoge krijsen zijn bijzonder en leveren een ferme bijdrage aan het succes van het nummer.

Een ander opvallend nummer is het titelnummer ‘Prey’. Ook hier een piano intro waarna het drummer Frank Schilperoort is die zich onderscheidt. Tekstueel is dit nummer een hoogstandje, het verhaal gaat over een gepest persoon zonder perspectief en dus zelfmoord pleegt en als geest de pestkop tot een kwelling wordt. De tekst “Do not stand at my grave and weep” klinkt overtuigend net als de gitaarsolo’s die het nummer sieren. ‘Human Inferno’ is de tweede single en dit nummer is meer een melodisch death metal nummer, lekker up tempo en een sterke balans tussen snaren en keys.

‘The Resistance’ is wellicht het meest bombastische nummer en dit komt voornamelijk door de meer prominente keys. De vocalen zijn weer bijzonder knap, met name de diep grunts die Marloes weet te produceren. ‘Schizophrenia’ is een bonustrack welke alleen op CD en digitaal voorkomt. Een lekker melodisch death metal nummer zonder dat het echt overtuigd zoals de meeste andere tracks op het album fit wel doen. Afsluiter ‘Unidentified Mass’ is in dat licht van geheel andere orde. De eerste single heeft een sterke opbouw en maakt meteen indruk. ‘Unidentified Mass’ is met het geweldige titelnummer ‘Prey’ mijn favoriet.

Haliphron’s debuut album ‘Prey’ weet te overtuigen. Het album klinkt bruut doch toegankelijk en de individuele prestatie van de muzikanten is top. Een stukje moderne metal waarmee de band zich zal onderscheiden. Ik ben benieuwd hoe dit alles live zal klinken, op 23 september staat de band op Metal Experience Fest 5 in de Gebr de Nobel in Leiden en daar kijk ik naar uit.

01. Let the World Burn (Intro) 01:45
02. The Killing Spree 06:58
03. Mother of All Evil 06:20