Haken – Fauna | CD

Manfred Werger | 6 maart 2023

Na een stilte van drie jaar is Haken terug aan het progressieve rockfront. ‘Fauna’ is de nieuwe plaat na het vorige succes van ‘Virus’, wel een toepasselijke naam voor de radio-silence van deze Londenaren. InsideOut Music brengt de schijf uit. We duiken in de plaat en zijn achtergronden.

Haken is de fictieve naam van een bijzonder muzikantenclubje. Wie op zoek is naar een mooie mix van classic rock, progressieve metal, jazzy passages, muzikale virtuositeit, power-pop en fraaie songs, doet er goed aan eens te luisteren naar dit bijzondere zestal. Haken werd in 2007 opgericht door Ross Jennings, Richard Hensall en enkele vrienden van dit tweetal. Een vroege demo werd gevolgd door een in eigen beheer uitgebrachte CD-R met een speelduur van meer dan 58 minuten.

Opzienbarend en sterk, de kritieken waren lovend en de band werd een contract voor een tweetal platen aangeboden door Sensory/The Laser’s Edge, het proglabel uit Voorhees, USA. ‘Aquarius‘ en ‘Visions’ deden het erg goed en InsideOut Music stond klaar om de band in te lijven in 2013. Tot en met de pandemie periode bracht de band vier studioplaten en een aantal EP’s uit. Ook een live plaat, opgenomen in De Melkweg in Amsterdam in april 2017 en opgesierd met gastoptredens van o.m. Mike Portnoy van Dream Theater, bereikte de fans en luisteraars.

Haken behaalde een vaste plek in de voorhoede van de progrock, maar een uitgebreide toer met Devin Townsend moest door de Corona-perikelen worden afgezegd. In de stilte werkte de band aan nieuw materiaal. Ook keyboarder van het eerste uur, Pete Jones, keerde terug in Haken.

‘Fauna’ is het resultaat van noeste arbeid. Het artwork van Dan Goldsworthy is opvallend. De cover met dieren en de titel zeggen genoeg. In alle songtitels is een dier de metafoor voor de muzikale en tekstuele onderwerpen. Ross Jennings, zanger, geeft aan dat hij zich heeft laten inspireren door science fiction schrijver Philip Kindrick Dick en films als Blade Runner. De band produceerde het album zelf. Jens Bogren zorgde voor een kraakheldere, stevige mix en de mastering van Tony Lindgren is prachtig. Opvallend is de inzet van enkele engineers voor de vocalen en de drums, maar die klinken ook als een klok!

Qua sound grijpt de band terug naar hun ‘The Mountain’ plaat uit 2013, maar je hoort ook flarden van Threshold, Nova Collective, het project van enkele leden, Queen, Yes, Camel, Dream Theater en Spock’s Beard. De muziek van Haken is geen makkelijke kost, veel thema’s, verschillende tempo’s en bizarre wendingen passeren de revue, razendknap en zeker voor de progfans is het genieten. De eerste drie tracks kennen we al een tijdje: ‘Taurus’, ‘Nightingale’ en het fraaie ‘The Alphabet Of Me’ verschenen als single. Maar elk nummer zit vol met eigenzinnige fragmenten en avontuurlijke muzikale passages. De teksten zijn van een grote klasse, nog wel verpakt in de dierlijke metaforen, zo staat in het metal-achtige ‘Lovebite‘ de zwarte weduwe spin (het vrouwtje vreet het mannetje op na de paring) centraal voor mislukte en gestoorde relaties. In de afsluiter ‘Eyes Of Ebony’ staat het uitsterven van de witte neushoorn voor de nagedachtenis aan dierbare overledenen, in dit geval de vader van gitarist Richard Henshall. Fijn vind ik de met donkere baslijnen gekleurde ‘Islands In The Clouds‘ en het epos ‘Elephants Never Forget‘, dat veel van de klassieke sound van Queen weg heeft.

Na 62 minuten is de plaat klaar. Zeer intensief, deze beleving en zoals bij veel progmetal platen, veel luisteren en in de thema’s groeien, zijn een must. Ik vind de Haken plaat mooi, maar sommige thema’s zijn té complex en de constante wendingen leiden mij wel af. Bovendien zijn écht niet alle passages even sterk. Maar dat Haken iets bijzonders heeft neergezet, is wel duidelijk. Fijne plaat!

In maart start een intensieve toer in Europa en meteen aansluitend in de VS. Op 22 maart is Haken te zien in het Tilburgse 013 en in op 23 juni is Haken de headliner van het Midsummer Prog Festival in Valkenburg. Lijkt me de moeite waard om de band te zien, zeker op basis van deze puike plaat!

01. Taurus 4:48
02. Nightingale 7:24
03. The Alphabet Of Me 5:33