Grindpad - Finger Collector Crew | EP

Erik van Dijk | 15 september 2023

Het Utrechtse Grindpad is ontstaan in 2006 en is inmiddels een gevestigde naam in Nederlandse thrash metal scene. De band bracht tussen 2008 en 2017 inmiddels vier EP’s en in 2020 verscheen het debuut album ‘Violence’. Op 30 september verschijnt de vijfde EP via Iron Shield Records en deze heeft de naam ‘Finger Collector Crew’ meegekregen.

Ten opzichte van de laatste release zien we één nieuwkomer in Grindpad, Max Hendriks, bekend van o.a. Black Rabbit, heeft de drumstokken overgenomen van Paul Beltman. De nieuwe EP telt vijf nummers en is opgenomen in de Toneshed Studio, waar Erwin Hermsen verantwoordelijk was voor mix en master. Het geweldige artwork komt van niemand minder dan Ed Repka.

In iets meer dan een kwartier worden we hier getrakteerd op een potje crossover thrash metal. Opener ‘A.M.D.’ klokt twee minuten en laat geen misverstand bestaan. Een lekker up tempo nummer, niet te complex en een overduidelijke boodschap “All must die! You stupid fucks!”. “Santa Cruz (Sharkbite Pt. II)’, waarvoor ook een tekstvideo is verschenen, opent iets subtieler. Het tempo wordt toch weer opgeschroefd en een lekker thrash nummer met de nodige breaks zorgt ervoor dat je niet stil kan blijven zitten. Het film thema dat tussendoor komt, evenals het gesproken nieuwsbericht zorgen voor een filmisch gevoel en hebben meerwaarde.

‘Yakuza Finger Collector Crew’ sluit naadloos aan bij het vorige nummer. Een goed opgebouwd thrash nummer met sterk gitaarwerk en goed gekozen breaks. ‘AO Godverdomme’ is een cover

van de Utrechtse hardcore / thrash band De Waonzin. De Grindpad versie is echter vele malen beter, iets wat mede komt door de productie. Hard en snel is hier het thema en dat is leuk voor de variatie. De Anthrax cover ‘Gung-Ho’ sluit de EP, de lekkere rauwe vocalen doen Belladonna vergeten en maken het geheel zeer vermakelijk.

Wederom een leuke EP van Grindpad en het enige nadeel is dan ook dat het op en over is na iets meer dan 15 minuten. De lekkere energieke thrash leunt stevig tegen het Bay Area gebeuren aan en de covers zijn vermakelijk uitgevoerd op de Grindpad manier. Een uniek feit is dat deze EP voor de eerste keer in de Grindpad historie ook op vinyl uitkomt en dan ook nog met als bonus de ‘Sharkbite!’ EP uit 2017. Wie Grindpad op korte termijn live wil zien wordt van harte uitgenodigd op de Metal Experience Pre Party op vrijdag 22 september in de Nobel in Leiden waar Grindpad de avond afsluit.

Grindpad, o. (-en), pad dat met grind is bestrooid

01. A.M.D. 02:01
02. Santa Cruz (Sharkbite Pt. II) 03:48