Girlschool – WTFortyfive? | CD

Manfred Werger | 5 augustus 2023

Enige tijd geleden recenseerde ik de ‘The School Report’, een geremasterde verzamelaar met het beste van Girlschool vanaf het prille begin tot 2008. Nu ligt de nieuwe schijf op de draaitafel, uitgebracht door het Londense label Silver Lining Music. We zijn benieuwd naar deze plaat en de verrichtingen van de “goddesses” van weleer.

Girlschool, onbekend in het metal wereldje? Bijna onmogelijk, de dames van de band zijn op leeftijd (59-64) en de band draait al mee vanaf 1978. Het is wel zo dat Girlschool al enkele decennia de toertjes en het plaatwerk zelf in de agenda’s verwerkt en de band lift vaak mee op leuke toers van bands uit het NWOBHM-tijdperk. De band is wat minder vaak te zien en te horen.

Het viertal heeft in ieder geval de nodige tijd gehad voor hun 14de schijf in 45 jaar, het vorige plaatwerk ‘Guilty as Sin’, uitgekomen op het UDC-label, dateert uit 2015 en het plaatwerk dat daaraan vooraf ging is van 2008 (Legacy, uitgekomen op SPV/Wacken Records). In de Sonic One Studio in Camartenshire, South Wales werd gewerkt aan demo’s en de uiteindelijke schijf. Tim Hamill, producer, mixer en master of the recording, is al een tijdje de vaste kracht achter de studioplaten en de live-recordings van Girlschool. Hij zorgde voor een open, transparante opname met een lekkere vette mix. Met name de gitaren van Jackie Chambers zitten in het voorfront, erg gaaf!

Girlschool ontving ook de nodige hulp van wat bekende muzikanten uit het genre. Joe Stump, snarentovenaar en gitarist bij Alcatrazz, schreef en speelt mee op het sterke ‘Are You Ready?’. Girlschool was ook te gast op de eerste single van de nieuwe Alcatrazz plaat ‘Take No Prisoners’.

In het slotnummer van de plaat (een cover van Born To Raise Hell) zijn Biff Byford (Saxon), Duff McKagan (Guns’n Roses) en Phil Campbell (voormalig Motorhead gitaarbeul) te horen.

In 42 minuten worden we meegenomen in compacte, strakke songs met vette riffs en aardige composities. Natuurlijk doet de muziek denken aan de NWOBHM-tijd, zo is de opener ‘It Is What It Is ‘ een mild Motorhead riffje. De heavy stamper ‘Cold Dark Heart’ (ook een van de drie singles van deze schijf) heeft iets van de oude Saxon. ‘Believing In You’ kent een AC/DC gitaartje in de opbouw. Het ruige ‘Up To Nog Good ‘ gaat zelfs terug naar hun roots: puntige, punky riffjes en een lekkere vibe. Die vibe had meer voelbaar moeten zijn op deze plaat, want nummers als ‘Invisible Killer’ (over de pandemie), ‘Party‘ (Twisted Sister-achtig), ‘Barmy Army’ en ‘Bump In The Night’ worden door het gitaarwerk overeind gehouden, ik mis wat pit in de begeleiding. Tekstueel hebben de Girlschool ladies niet zoveel te bieden, maar er zijn ook geen pretenties op dat gebied.

Tja, van de eerste cassette uit februari 1978 met een Stones cover en ‘Just Don’t Care’, de eerste singles ‘Take It All Away’ en ‘It Could Be Better’ op Cherry Red Records tot de veertiende plaat. Diep respect voor deze band, ook al is deze ‘WTFortyfive?‘ geen baanbrekende schijf. Girlschool heeft de power vastgehouden en verwerkt in een leuke, pakkende schijf! Eens kijken of ik deze dames live kan zien, toch maar even mijn reviewcollega’s Frans en Kees raadplegen.

01. It Is What It Is 03:15
02. Cold Dark Heart 03:21
03. Bump in the Night 03:03