Girish And The Chronicles – Back On Earth | CD

Manfred Werger |  27 januari 2023

Girish and The Chronicles zijn afkomstig uit Sikkim, een deelstaat van India. Sikkim is dunbevolkt, hooggelegen en grenzend aan Nepal, Tibet en West-Bengalen. Sikkim hoort sinds 1975 bij India, maar werd pas in 2003 door China erkend als officieel Indiaas gebied. De deelstaat kent een prachtige natuur en wordt veel bezocht door toeristen, die de “de daken van de wereld” van de Himalaya eens willen zien.

Vier jonge gasten maakten zo’n tien jaar geleden in het omgaan met toeristen kennis met de traditionele heavy metal van de jaren ’80. Het spelen van deze muziek werd hun handelsmerk in India. De energieke vrienden werden opgemerkt en inmiddels zijn Girish Pradhan en zijn kornuiten hoofdact op menig landelijk festival.

Girish and The Chronicles (ook wel GATC genoemd) is in het eigen land eveneens een populair voorprogramma voor de “zwaardere jongens”, die de wereld gaan verkennen: De band speelde onder meer met Hoobastank, de Duitse thrashers van Destruction en Richmond’s pride Lamb of God. Anderzijds maakte Girish als zanger een mooie zijsprong. Hij maakt ook deel uit van een internationale metalband Fistborne met o.m. bassist James Lomenzo (Megadeth, White Lion, Pride & Glory) en sterdrummer Chris Adler (Megadeth, Lamb of God).

Vorig jaar debuteerde GATC bij Frontiers met hun derde album, ‘Hail To The Heroes’. Puike plaat, geweldige muzikale input, sterke muzikanten, keiharde rock, maar wel heel veel focus op de stem (en de hoge uithalen) van Girish. ‘Back On Earth’ is hun nieuwe plaat. Nou, nieuw, niet helemaal. ‘Back To Earth’ was namelijk het debuut van de band in 2014, destijds uitgebracht door Universal Music India. De opnames hiervoor vonden destijds plaats in de SoundGlitz Studio in Bangalore. De plaat is opnieuw opgenomen en ook de zang voor een tweetal tracks (het sterke ‘Loaded‘ en de ballad ‘Angel’) is geheel vernieuwd.

Maar vanaf de start van dit album word je meegenomen in een waanzinnig spektakel! Superieure tracks, instrumentaal machtsvertoon en een zanger, die door Freddy Krueger achterna wordt gezeten en zijn laatste hoop bij elkaar gilt. ‘Ride To Hell’, ‘Born With A Big Attitude’, ‘Shot By The Cupid, Touched By The Devil’, zeker de eerste tracks komen als een rollende donder binnen, wat een band! De allereerste song van de band, ‘Angel‘ ontpopt zich als een gave ballad met een prachtige gitaarsolo.

In het midden van de plaat zitten ook wat referenties naar Ratt, Skid Row en Jetboy. ‘I Wanna Get That Lovin’ Again’ is een heerlijke beuker. ‘Hey You’ pakt een Thin Lizzy riff op voor een stevige verbouwing, geweldig gedaan. ‘Yesteryears’ en ’Smile Little Child’ zijn wat mooie rustpunten, Guns ’n Roses-achtig, met heavy midden thema’s. Beide songs waren de bonustracks van de originele uitgave, net als ‘Golden Crown’, de oorspronkelijke jingle voor de Sikkim Football Association Gold Cup, een heerlijke Queensryche-achtige rocker. ‘The Revolving Barrel’ volgt en is weer een mooi 60’s thema op overdrive-niveau! ‘End Of Civilization’ sluit stevig af: schreeuwende vocalen, een shuffle patroon in de stijl van Neil Peart (Rush) en een lekkere banger!

Tja, wat kan ik zeggen. Na meer dan een uur ben je lamgeslagen, maar ook overdonderd door deze sterke plaat! Inderdaad, leadzanger Girish mag in het algemeen iets meer dimmen en meer kiezen voor variatie, maar zijn vocale prestaties zijn ook wel nét zo ijzersterk als de muzikanten in de band. Gave schijf, dit heruitgebrachte debuut!

01. Ride To Hell
02. Loaded
03. Born With A Big Attitude