Freeroad – Do What You Feel! | CD

Manfred Werger | 28 januari 2023

Gestoken in een hilarische hoes (een naakte kerel, die over een weg rent richting de bergen), een bandje uit Monterrey, Nuevo Leon, in het noordoosten van Mexico, 9 nummers en een speeltijd van amper 35 minuten, een ouderwets plaatje? Freeroad’s eerste album heet ‘Do What You Feel!’. Het Duitse Dying Victims Productions uit Essen brengt het album op de markt. We gaan dit luisteravontuur met plezier beleven!

Freeroad startte zijn carrière in 2018 en de leden hebben reeds een zes track EP in 2021 uitgebracht met nummers, die ook op deze cd terecht zijn gekomen. Freeroad en de wat nostalgische lay-out van het label en de platenhoes (het hoesontwerp is van Fernando Zahid en de fotografie is verzorgd door Munster Rodriguez) refereren inderdaad naar het midden en het einde van de jaren ’70, want ook de muziek van deze Mexicanen heeft veel weg van acts uit die tijd: classic UFO, Thin Lizzy met Brian Robertson en Scott Gorham op gitaar,70’s Rush, prille Angelwitch uit de NWOBHM en een stevige Fleetwood Mac, ook hoor ik wat van Frank Marino, The Faces en Black Oak Arkanses. Het moderne Wolfmother is wellicht eveneens een inspiratiebron.

De opzet van de nummers is niet complex, eenvoudige schema’s en composities, lekker gitaarwerk (Ramiro “Ranzig” Mendoza en zanger Alejandro Velazco) en ruimte voor de wat gruizige, maar sterke stem van zanger Alejandro Velazco. Eli Arrieta (bas) en Daniël “Fish” Tirado Carranza (drums) zorgen voor een stevig fundament met weer die klassieke ritmesectie-sound van powertrio’s uit de jaren ’70 (Frank Marino, Rush, Triumph, Beck, Bogert en Appice).

Het songmateriaal van de plaat begint lekker strak en sterk. Frank Marino, Rhett Forrester’s

Riot en Thin Lizzy doemen op in het titelnummer! Ook ‘Nature Of Change‘ heeft wat van Riot in zich (maar die band was wel wat flitsender), let op het gitaarintro en het solowerk. ‘Rock Chaser’ lijkt wat op Moxy en de eerste Saxon plaat. ‘Pray For The King’ is ook een leuke track, met de nodige NWOBHM-invloeden. In het tweede deel van de plaat zitten ook wat andere invloeden. ‘Nobody Listens, The Psychonaut’ ademt de rockende oude Rush. ‘Liar‘ is een gave track en de afsluiter ‘Twilight Row’ kent een puike opzet met lekker gitaarwerk.

Vintage? Jazeker! Leuk? Natuurlijk, het is echt weer eens wat anders, deze retro-tribute. Vernieuwend? Nee dat niet, maar het neemt niet weg dat deze mannen uit Mexico een heerlijke muzieksmaak hebben, die ze ook nog in fraaie songs kunnen omzetten. Het zou gaaf zijn om deze gasten live aan het werk te zien!

01.Do What You Feel!
02.Rock Chaser
03.Pray For The King