Forged In Black – Lightning in the Ashes | CD

Frans Neelen | 15 juni 2023

Het Engelse Forged In Black blies mij aardig van mijn sokken met het inmiddels alweer 4 jaar geleden verschenen ‘Descent Of The Serpent’. Een plaat die nog steeds regelmatig zijn rondjes draait en niet uit mijn auto te branden is. Dit is nog steeds een beest van een album dat bol staat van de originele tempowisselingen. Elk nummer staat vol met versmeltingen van diverse metal stijlen Ook de heldere vocalen van Chris Stoz Storozynski, die je wel een beetje moeten liggen, die in de coupletten heerlijk contrasteren met de brute variant van bassist Kieron Rochester en gitarist Chris Bone bevielen mij zeer goed.

Gezien de lovende kritieken van de voorganger mag het dan eigenlijk geen verassing heten dat deze zwaar ondergewaardeerde band op dit nieuwe album dezelfde stijl hanteert.

Opener ‘Be One With Fire’ begint lekker melodieus en komt nog het dichtst in de buurt van een stevige Queensryche track. Tijdens het navolgende titelnummer vliegen de likkebaardende gitaarsolo’s om je oren en wordt er in het middenstuk heerlijk gesoleerd. De brute contrasterende vocalen zijn ook hier, zoals in elk nummer overigens, een lust voor het metalen oor. Met het loodzware ‘Dusk Breather’, dat meer richting Candlemass gaat en erg bas gedreven is, wordt er weer een originele draai gegeven. Wat een tempowisselingen weer en wat een muzikaal vakmanschap is hier te horen, supervet. Dit nummer behoord zeker tot een van mijn favorieten evenals het fantastische riffmonster ‘Brothers Keeper’, het zwaar metalen geschut ‘Hellucinator’ en het met een loodwaar middenstuk beukende ‘Building A Beast’. Daarmee doe ik de overige tracks wellicht te kort want dit is echt een supervet topproduct. Het album vergt zeker een aantal luisterbeurten voordat je wordt meegezogen in een metalen mengelmoes van stijlen en tempowisselingen. prog, death, thrash, NWOBHM, doom, je kunt het allemaal terugvinden, soms zelfs in één nummer.

De stijl die Forged In Black hanteert is zeker niet de gemakkelijkste en je moet er echt meerdere luisterbeurten voor uittrekken om de verfrissende genialiteit te pakken te krijgen. Voor de snelle luisteraars zou dit een afknapper kunnen zijn, voor de geduldige luisteraar een groeibriljant.

Forged In Black slaagt er ook met dit album in om een supervet album neer te zetten. Al staat mijn echt favoriete track nog op de magistrale voorganger over de gehele breedte is ‘Lighting In The Ashes’ nog ietsje sterker. ‘Descent Of The Serpent’ behaalde de 2e plaats in mijn jaarlijstje, deze zal daar zeker ook wel in gaan voorkomen.

01. Be One with Fire 03:30
02. Lightning in the Ashes 03:24
03. Dusk Breather 04:29