Firewind – Still Raging – The 20th Anniversary Show | CD

Manfred Werger | 14 augustus 2023

Ah, gaaf om deze schijf op te pikken. Firewind bestaat 20 jaar en viert dat met de opnames van een concert met bijbehorende beelden én een tweetal schijfjes: ‘Still Raging’. We beluisteren de muziek en duiken in de antecedenten van dit jubileum.

Firewind, ik leerde de band kennen via een luistersessie van hun debuutplaat (Between Heaven and Hell). Loeistrak, keihard en pijlsnel met virtuoos gitaarwerk van Kostras Karamitroudis, beter bekend als Gus G. De aanwezigheid van twee Kenziner leden, Stephen Fredrick op zang en Brian Harris op drums, voegden de nodige power toe aan deze aanvankelijke showcase van ‘Nocturnal Symphony’, een demo van Gus. Ik verloor de band wat uit het oog, de band kende nogal wat wisselingen van frontzangers en drummers. Wel zag ik de band live schitteren op Graspop en tijdens hun Live Premonition toer, maar ook dat is al een flink tijdje terug.

Sinds 2020 heeft de Griekse band weer een stabiele line up met Petros Christodoulidis op bas, eigenaar van de fameuze Emerald Bar in Thessaloniki, Johan Nunez van Nightrage achter de drumkit en Herbie Langhans (voormalig Seventh Avenue, Sinbreed en Avantasia zanger) achter de zangmicrofoon. Het laatste studioalbum ‘Firewind’ dateert uit 2020, een vrij sterke plaat, echter zonder al teveel verrassingen en de keyboards van Bob Katsionis worden met node gemist.

In oktober 2022 speelde Firewind twee shows in The Principal Club in Thessaloniki aan de start van hun korte tour in Griekenland ter ere van hun twintig jarig bestaan..

Een heuse happening met vrienden, fans en zelfs de filmcrew, want deze mensen filmden ook de Live Premonition DVD uit 2008! Ik beschik niet over de beelden van dit feestje, enkele clips op het internet en de Facebook pagina van de band bieden de nodige inkijk, maar de heren van Firewind gaan beestachtig los op hun back catalogue. Het vette geluid, het magistrale publiek en het spelplezier spatten van de cd’s af. Natuurlijk verstaan de mannen hun vak, er wordt strak en sterk gespeeld. Gus G. steelt natuurlijk de show met zijn spetterend gitaarwerk, werkelijk van grote klasse.

Het merendeel van de tracks is afkomstig van de laatste Firewind releases (Welcome To The Empire, Devour, Rising Fire, Break Away, Overdrive) en die klinken in deze uitvoeringen moddervet en gedreven. Firewind grijpt ook terug op de nodige publieksfavorieten: ‘Falling To Pieces’, slotakkoord van deze schijfjes, komt van het sterke Allegiance uit 2006, de cover ‘Maniac‘ (jawel, van Michael Sembello) ,‘Head Up High’ en het strakke ‘Mercenary Man’ van ‘|The Premonition’. ‘World On Fire‘ komt van de ‘Days Of Defiance‘ plaat, ‘Immortals‘ is vertegenwoordigd door ‘Ode To Leonidas’, ‘Lady Of 1000 Sorrows‘ en ‘Hands Of Time’. ‘I Am The Anger‘ en ‘The Fire And The Fury ‘komen van ’Burning Earth’. ‘Few Against Many’ is de titeltrack van het uit 2012 stammende album. En ook het magistrale debuut is gelukkig vertegenwoordigd met de titeltrack en ‘Destination Forever’.

Firewind laat iets gaaf zien en horen, zoveel is zeker. De band heeft de nodige successen gekend met goede plaatverkopen, uitverkochte toers en supports (o.a. van Queensryche in 2019) én het is een pakkende metalband voor elk stevig festival. De band maakt van hun optredens een feestje. En de door mij gemiste keyboards komen óf uit een doosje óf de partijen worden gewoon verwerkt in de gitaarlijnen van sterspeler Gus. Lekkere release!

CD 1
01. Welcome to the Empire
02. I am the Anger