Eradikated - Descendants | CD

Erik van Dijk |  3 oktober 2023

De Zweedse thrash metal band Eradikated is in 2014 ontstaan als The Generations Army en bracht in 2017 het vermakelijk album ‘Still Screaming’ uit. In 2021 besloot de band in dezelfde samenstelling door te gaan als Eradikated. Datzelfde jaar verscheen een gelijknamige EP en deze krijgt opvolging van het album ‘Descendants’ dat op 6 oktober verschijnt via Indie Recordings.

Eradikated waren nog een stel jonge honden toen zij in 2014 hun eerste bandje startte. Muzikaal horen we invloeden uit de 80’s Bay Area scene en dat is een mooi uitgangspunt. Het album telt elf nummers en deze zijn opgenomen in de East Hill Audio studio van Ragnar Östberg waarbij de band verantwoordelijk was voor de productie. Gustav Brunn was verantwoordelijk voor mix en master in de GG All in Audio.

Het album opent met het nummer ‘Unleash’ en dat is meteen een snelle thrash granaat. Toffe groovende breaks, inclusief basloopje, heerlijk agressieve vocalen en solo’s die het jaren 80 gevoel versterken. Het navolgende ‘Flood’ heeft iets meer nuance en doet je denken aan Slayer in de ‘Reign In Blood’ fase. Een lekkere riff en beukende drums maken het nummer tot een succes. Ook ‘Drought’ heeft een hoog Slayer gehalte en is ook weer een heerlijk beukende thrasher met sterke breaks. Titelnummer ‘Descendants’ sluit naadloos aan bij de voorgangers, maar geeft wel een meer eigen geluid.

Met ‘Dead Heaven’ gooit Eradikated het over een geheel andere boeg. Het nummer is een meer slepende thrasher met een beduidend lager tempo en gesproken woord. Hoewel ik niet wil spreken over een anticlimax, is dit toch wel even slikken. Met de nummers ‘Hazardous’, ‘Faced’ en ‘Flames’ volgen we weer het geijkte pad. Stuk voor stuk lekkere thrashers waarbij de eigen Eradikated sound meer tot uitdrukking komt.

Met ‘Reckoning’ en ‘Bloodlike Red’ krijgen we wat mid tempo nummers voorgeschoteld, sterke nummers, meer melodisch en zondermeer goed voor de variatie. Met het afsluitende ‘Coffin’ geeft Eradikated nog één keer vol gas. Brute snelheid, lekker groovende breaks, het basloopje is weer terug en vermakelijke background vocalen ter ondersteuning.

Het debuut album ‘Descendants’ van Eradikated ademt de jaren 80 thrash metal uit. Dik 42 minuten aan nummers die vermaken en je terug slepen naar het tijdperk dat bands als Slayer de dienst uit maakten. Voor wie nog hunkert naar deze tijd is dit album een absolute must.

01. Unleash 03:15
02. Flood 02:39
03. Drought 03:23