Enslaved - Heimdal | CD

Koos van Marle | 7 maart 2023

Bij een nieuwe plaat van Enslaved houd ik altijd mijn oren gespitst. Ondanks het feit dat de laatste werken niet tot mijn favorieten van de band behoren, was daar ook nog steeds genoeg te genieten. Voor de liefhebber van wat avontuurlijkere black metal waarin het experiment niet wordt geschuwd, is het eigenlijk altijd de moeite waard om een release van deze Noren te luisteren. Vol verwachting begon ik dan ook aan de eerste luisterbeurten van ‘Heimdal’.

Heimdal, de vader van de mensheid in de Noorse mythologie, is wel een aardige naamgever van je plaat. Volgens gitarist Ivar horen wij hem dan ook op zijn Gjallarhorn blazen om deze plaat af te trappen met ‘Behind the Mirror’. Dit is nog best een redelijk klassiek Enslaved nummer, waarbij we op de rest van de plaat nog wel wat meer experimentele muziek gaan horen. Wat al opvalt in ‘Congelia’ is het interessante en wat tegendraadse keyboard spel van Hakon Vinje, die nog maar drie platen bij de band zit. Het tandem Ivar Bjornson en Grutle Kjellson maken nog steeds de kern van deze band, aangevuld met gitarist IceDale en drummer Iver Sandoy, slaat sinds kort alles aan elkaar.

Je hoort duidelijk dat deze band zelfverzekerd zijn ideeën presenteert in de nummers. Soms slaat dat wat beter aan dan anders, zoals de verhalende zang in het tweede deel van ‘Kingdom’. De moderne keyboard intro in ‘The Eternal Sea’ kan mij dan weer minder bekoren. Gelukkig staan er nog lekker ouderwetse psychedelische black metal nummers op deze plaat zoals ‘Caravans to the outer Worlds’. Afsluiter en titelnummer ‘Heimdal’ heeft dan ook weer elementen in zich die ook op een progrock plaat niet zouden misstaan.

De drums en bas staan vrij laag in de mix, waardoor het gitaar, keyboard en zangwerk de show kunnen stelen op ‘Heimdal’. En dat is niet onterecht. Wel is het zo’n plaat die je na de eerste

luisterbeurt achterlaat met een gevoel van: Wat heb ik hier nu allemaal gehoord? Creatief, psychedelisch, experimenteel, veelzijdig en toch black metal. Deze nieuwe Enslaved heeft het allemaal een beetje in zich.

01. Behind the Mirror 06:30
02. Congelia 08:16
03. Forest Dweller 06:07