Endseeker - Global Worming | CD

Erik van Dijk |  10 oktober 2023

De Duitse death metal band Endseeker is ontstaan in 2014 en is inmiddels toe aan hun vierde volledige album. Ik volg de band uit Hamburg sinds het album ‘The Harvest’ dat in 2019 verscheen en bemerkte al flinke progressie met het navolgende ‘Mount Carcass’ uit 2021. Ik ben dan ook benieuwd of dat deze progressie met ‘Global Worming’ kan worden voortgezet. Het album verschijnt op 27 oktober via Metal Blade Records.

Opmerkelijk is dat Endseeker al sinds 2014 in dezelfde samenstelling opereert, waar maak je dat anno 2023 nog mee? Wat verder opvalt is de titel van het album ‘Global Worming’ doet een knipoog naar de klimaat discussie, waar Endseeker een ander verhaal vertelt. Het eenvoudig ogende artwork is passend bij de titel. Het verhaal achter het titelnummer is dat de mensheid vergaat en opgegeten wordt door zombiewormen. ‘Global Worming’ is verder vooral een lekkere up tempo beuker met passende smerige vocalen, melodisch gitaarwerk en sterke drums. Een sterke opener die naar meer smaakt.

‘Hell Is Here’ is qua tempo wat lager, maar inhoudelijk sterk. Het is een meer slepend nummer en brengt muzikaal net wat meer dan we gewend waren op de vorige albums. ‘Violence Is Gold’ en ‘Wheel of Torture’ zijn heerlijke death metal tracks waar goed gespeeld wordt met tempo’s. Met name in het laatstgenoemde nummer vallen de intense vocalen op in de tragere stukken. ‘C.B.V.’ en ‘Terror’ zijn weer een lekkere up tempo beukers, heavy en bruut zoals we van Endseeker gewend zijn. ‘Hanging Gardens’ sluit naadloos aan, maar met ‘Our Only Life’ wordt er nog eens een snelle beuker uitgeperst. Het afsluitende ‘Nemesis’ is een trage en meeslepende track, melodieus en bruut. De death metal ballad.

Endseeker zet met ‘Global Worming’ een flinke stap voorwaarts. Ik was al zeer te spreken over ‘Mount Carcass’, maar de band pakt hier door en brengt het geheel muzikaal naar een ander niveau. De nummers hebben meer diepte en gelaagdheid zonder de echte old school death metal vibe te verliezen. Een absolute aanrader. ‘Global Worming’ verschijnt naast op CD in drie kleuren vinyl en is teven verkrijgbaar in een gelimiteerde boxset.

01. Global Worming 04:09
02. Hell Is Here 05:36
03. Violence Is Gold 04:12