Electric Boys - Grand Explosivos | CD

Manfred Werger | 8 september 2023

Electric Boys? Uit Zweden? Jazeker, deze band draait al een tijdje mee en het nieuwe album is de vijfde schijf sinds hun terugkeer aan het rockfront in 2011. We zijn benieuwd of deze gasten hun harde, swingende rock nog steeds vlammend weergeven, de titel versterkt onze hoop!

Electric Boys is het geesteskind van gitarist / zanger Ulf Conny Blomquist (Conny Bloom is zijn artiestennaam) en bassist Andy Christell. Zij startten in 1988 een lekker fris bandje, Electric Boys, in de stijl van een stevige Aerosmith, Tesla, Molly Hatchet en ZZ Top. Met name de eerste platen van dit viertal (Funk O Metal, Carpet Ride en Groovus Maximus, o.m. geproduceerd door Bob Rock) zijn de moeite waard. Het succes was kortstondig en na 1994 stopten de Boys met het samenspel. We kwamen Bloom en Christell later in 2005 tegen in het Finse Hanoi Rocks.

In 2009 herenigden de oorspronkelijke muzikanten van Electric Boys en sinds 2011 verschijnt er met enige regelmaat een leuke schijf. De gitarist (Martin Thomander) en de drummer (Jolle Atlagic) zijn nieuw, zij komen uit de nadagen van de band en kregen later een vaste plek. De ‘Upside Down’ plaat uit 2021 was een goede, stevige schijf, die ik nog regelmatig afspeel. Ook ‘The Ghost Ward Diaries’ uit 2018 was lekker compact met krakers als ‘Hangover in Hannover’, ‘One Of The Fallen Angels’ en ‘Gone Gone Gone’.

Voor ‘Grand Explosivos’ doken de Electric Boys de Palma Music Studios in en de Mallorca nazomerzon (de opnames zijn gestart in oktober 2022), de Estrella’s, de Margarita Frenzy’s hebben de heren goed gedaan, ‘Grand Explosivos’ klinkt hecht, strak en stevig.

‘When Life Treats You Funky’ opent in de stijl van het debuut met een heerlijk groove en een hoge fun factor. ‘Better Safe Than Sober’ is een mooie, punky stamper, maar deze track laat ook horen, dat Electric Boys dichtbij het bekende straatje blijft. ‘I’ve Got A Feelin’ zet de zaken weer op scherp met een pakkende Blue Oyster Cult-achtige melodie en typische, bijtende vocalen in de stijl van Iggy Pop en David Bowie. Het vervolg ‘And The Band Played On‘ is vol van invloeden van Southern rock en bands als The Doobie Brothers en Little Feat. Deze track sluit in een korte reprise het album later af. ‘Domestic Blitz’ knalt prettig weg als een wat milde Rose Tattoo en Kidd Havoc. ‘Karma’s Gonna Get You’ en ‘Learjet’ hebben wat glam metal invloeden, je hoort hier ook wat Michael Monroe en Hanoi Rocks. ‘Cozmic Jagger’ kent een Joe Perry-achtig riffje, zeer pakkend en funky. Ook de opvolgende track is sterk: ‘The Great Believer’, een vette track, met gelaagde gitaren en zang, absoluut een mooi einde van de plaat.

Leuke plaat, een luistertipje voor de warme nazomer. De Electric Boys hebben het opnieuw voor elkaar. Pakkende, maar ook wat behouden grooves in een stevig jasje, ruige vocalen en puik gitaarwerk binnen een vette ritmesectie. De band is in Zweden gestart met een kleine toer om zaken te promoten, hopelijk komt de band ook onze kant op, zou gaaf zijn, ik heb de band ooit als voorprogramma gezien van het Engelse Thunder, maar dat is écht lang geleden.

01. When Life Treats You Funky
02. Better Safe Than Sober
03. I’ve Got A Feelin’