Dungeon - Into the Ruins | EP

Erik van Dijk | 15 augustus 2023

Het volgende uitstapje in de underground scene brengt mij bij Dungeon, een speed / thrash metal band uit Engeland. De band is ontstaan in Londen in 2014 en bracht na een tweetal demo’s in 2018 de eerste EP ‘Purifying Fire’. Voor de volgende release tekende de band bij Dying Victims Productions en op 22 september ziet de tweede EP ‘Into the Ruins’ het levenslicht.

Het voormalig Verenigd Koninkrijk brengt met bands als Venomwolf en Hellripper een tweetal bands die het heden ten dage goed doen in het speed metal genre en het Londense Dungeon is een band die zich kan meten met deze bands. De eerste EP ‘Purifying Fire’ uit 2018 laat al duidelijk weten waar toe de band in staat is en het is dan ook geen wonder dat Dying Victims Productions de band tekende voor een nieuwe release. Dat het hier wederom om een EP gaat is jammer, ‘Into the Ruins’ smaakt naar meer…

De EP telt vijf nummers en opent met ‘Nagasaki Sunrise’, een lekker en snel nummer dat meteen beklijft. Muzikaal doordacht en het zijn de vocalen Luke Drew die met name in het refrein geweldig klinken. ‘Put Them in Their Graves’ laat horen dat het gezelschap instrumenteel onderlegd is, getuige de opening en het melodische gitaarwerk en ook het tussenstuk met solo mag er zijn. Een fijn speed metal nummer met kwaliteit. Ook ‘No Light’ is een snelle beuker en weer is het Daragh Markham met zijn sterke gitaarwerk en solo die zich weet te onderscheiden.

‘Beneath the Church’ opent melodisch en in een lager tempo. Een vlammende solo tekent voor de wending naar snelle speed metal en ook hier ben ik onder de indruk. Het melodische tussenstuk klinkt herkenbaar en heavy, instrumentaal staat het nummer als een huis. Het afsluitende ‘Ruins’ doet niet onder voor de rest. Snel met rauwe vocalen en instrumentaal simpelweg top.

Dungeon kruipt met de EP ‘Into the Ruins’ uit de kelder en het enige kritiek puntje dat ik kan bedenken is dat de 20 minuten niet genoeg is. De vijf nummers smaken naar meer en ik kijk uit naar een show op het Europese vasteland. Wellicht dat die andere revelatie uit het VK, Hellripper, de band op sleeptouw kan nemen.

01.Nagasaki Sunrise03:52
02.Put Them in Their Graves04:29
03.No Light02:44