Diabolic Night - Beneath The Crimson Prophecy | CD

Frans Neelen | 13 oktober 2023

Het Duitse eenmansproject van multi-instrumentalist Heavy Steeler, Diabolic Night, lift lekker mee op de huidige zwartgeblakerde rauwe thrash/speed metal die momenteel aardig populair is. Denk daarbij aan bands als Midnight, Knife, Bewitched en het onvolprezen, alles vermorzelende Bütcher. ‘Beneath The Crimson Prophecy’ is alweer het tweede album van de band en verschijnt op 20 oktober via High Roller Records.

Voorganger ‘Beyond The Realm’ verscheen in 2019 maar die is helaas mijn aandacht ontsnapt. Op ‘Beneath The Crimson Prophecy ‘ krijgt bandbrein Heavy Steeler krijgt voor het drumwerk ondersteuning van vaste bandmaat Christhunter (Nuctemeron), dus verder kan hij zich in alle lust uitleven in zwarte heavy metal chaos.

Met het instrumentale ‘Revelation’ wordt traditiegetrouw lekker onheilspellend geopend waarna ‘Tales Of The Past’ meteen hetgeen laat horen wat we gedurende het gehele album kunnen verwachten; gierende solo’s, driftig riffwerk, blastbeats, punky thrash, rauwe vocalen maar ook veel melodie. Wat wel opvalt is dat het intro als enige een heldere productie heeft terwijl de overige nummers zo van een demo af lijken te komen. Dit past overigens wel bij de vuigheid en primitieve kracht die de nummers uitstralen. Door de venijnige vocalen en gruizige uitvoeringen voorzien van intens drumwerk ademt het album zeker een demonische kracht uit die je het gevoel geven dat deze barbaarse hellemuziek in de duisterste krochten van Duitsland gesmeed moet zijn.

Over de nummers afzonderlijk valt niet zo veel te melden daar ze allemaal wel zo’n beetje dezelfde opbouw hebben. Er staat geen slecht nummer op maar ook geen uitschieter. Ze zijn wel onderling inwisselbaar en dat is meteen het manco.

Live zal dit voor een uurtje optima forma full speed ahead zeker genieten zijn, op plaat mag en moet er meer in variatie in. Met het afsluitende ‘Arktares Has Fallen’ is wel getracht om met een speelduur van 8 minuten een meer epische variant op het album te plaatsen. Maar met alleen in het middenstuk een regenbui en wat meer ontspannen gitaarwerk terwijl het overige eenzelfde opbouw is dat toch wat te mager.

Kun jij je helemaal vinden in een lekkere portie rauwe blackenend/speed/thrash metal dan moet je Diabiloc Night zeker even beluisteren want ‘Beneath The Crimson Prophecy’ heeft een eigenzinnige, haast onweerstaanbare vuige charme over zich dat het album zeker genietbaar maakt.

01. Revelation 02:30
02. Tales of Past & Mystery 04:17
03. The Sacred Scriptures 04:56