DGM - Life | CD

Manfred Werger | 26 november 2023

DGM? Tja, de band uit de provincie Lazio is genoemd naar de oprichters, Diego Reali, Gianfranco Tassella en Maurizio Pariotti, bestaat al 27 jaar. ‘Life’ is hun elfde volwaardige album. De progressieve metal van het vijftal knalt als nooit tevoren uit de speakers. Luister en lees mee(r)!

In 1996 debuteerde DGM met het in eigen beheer uitgebrachte ‘Random Acces Zone’, een sterke vier tracker met pompeuze metal in het hoekje van Pyramaze. De eerste platen van het sterke bandje kwamen uit op Italiaanse labels als Elevate Records en het Milanese Scarlet Records van Filippo Bersani en Stefano Longhi. In 2006 waren de originele starters van DGM al verdwenen, maar de sterke en strakke muziek bleef zijn niveau behouden.

In 2016 verscheen het album ‘The Passage’ via Frontiers. Het album gaf DGM een wat eigen karakter. De nummers werden korter, spitsvondiger en de nadruk werd gelegd op kwaliteit. Deze goede vorm werd doorgezet op ‘Passing Stages’, een kraker van een liveplaat, met opnames van concerten in Milaan en Atlanta en ‘Tragic Separation’ uit 2020.

‘Life’, het nieuwe album, is opnieuw een stap voorwaarts. De band heeft elementen uit de klassieke metal vermengd met muzikale uitspattingen van een band als Symphony X, erg sterk! De songs zijn compact, maar de energie en de muzikaliteit spatten van de schijf af.

Vocalist Marco Basile (Ex-Mind Key en BRAKE, hij is ook te horen in Frontiers All Stars) trekt de aandacht, maar de medemuzikanten laten horen wat ze waard zijn. De huidige bandbezetting is sinds 2008 een constructief blok, de ritmesectie is krachtig en de gitarist en songsmid Simone Mularoni en keyboard-wizard Emanuele Casali vechten vele spectaculaire duels uit.

Het progverleden en het instrumentale geweld (DGM startte ooit als een volledig instrumentale band) reiken tot grote hoogten in ‘Journey To Nowhere’ en afsluiter ‘Necromancer’. In het instrumentale ‘Eve’ toont Mularoni zijn ware kunsten, wat een speler is deze kerel!  DGM opent lekker fris en sterk met de melodieën en het akkoordenspel van ‘Unravel The Sorrow’ en het bonkige, stevige ‘To The Core’.

‘Dominate’, ‘Find Your Way’ en ‘The Calling’ zijn vette power metal tracks met veel melodie en DGM behoudt de liefde voor de harde rock in het fraaie, behouden ‘Leave Everything Behind’. Na bijna 58 minuten is de plaat voorbij. Ijzersterk en toch ook verrassend, DGM slaagt er steeds weer in om het hoge niveau vast te houden én nieuwe elementen aan de muziek toe te voegen. Kandidaat voor mijn top 10 lijst van 2023, absoluut!

01. Unravel the Sorrow 06:53
02. To the Core 05:56
03. The Calling 06:51