Delain – Dark Waters | CD

Manfred Werger | 17 maart 2023

De nieuwste Delain. Ik heb echt meerdere keren moeten luisteren voorafgaande aan deze review. Delain heeft een bijna compleet nieuwe bezetting en ‘Dark Waters’ het eerste resultaat van de gerenoveerde line-up. Na diverse luistersessies ben ik ik eruit, lees mee!

Delain groeide in het vorige decennium uit tot één van mijn vaderlandse favo-bandjes. Ik zag de groep muzikanten in Zweden in een spetterende bezetting, met o.m. Merel Bechthold en Timo Somers op gitaar, maar voor al de sympathieke frontlady Charlotte Wessels op zang, wond het publiek om de vinger met haar magistrale zang.

Het ging het Zwolse Delain, ontstaan in 2002 en genoemd naar het koninkrijk uit Stphen King’s The Eyes Of The Dragon al een tijdje voor de wind. De platen en EP’s, uitgekomen op Roadrunner en Napalm, haalden vanaf 2009 alle Europese lijsten (met bijzonder hoge scores in Zwiterserland) en ook in het verre oosten scoorde band erg sterk. De band had bovendien een stabiele harde kern, keyboarder Martijn, gitarist Timo, bassist Otto en zangeres Charlotte.

Na de COVID-pandemie werd in februari 2021 aangekondigd dat Martijn Westerholt Delain als een soloproject zou voortzetten, de band hief zichzelf op. Vanaf juni van dat jaar kwamen de eerste namen van de nieuwe (live) line-up binnen: Sander Zoer, drummer tussen 2006 en 2014 keerde terug en ook gitarist Ronald Landa was bandlid tussen 2006 en 2009. De nieuwe leden werden ook snel bekendgemaakt: Ludovicco Cioffi uit Pesaro, bekend als gitarist en bassist van Nightland, Carnality en Modern Age Slavery was de nieuwe bassist, de Roemeense en in Turijn wonende zangeres Diana Leah zal de vocale hoofdrol op zich nemen. De wereld was en is weer klaar voor een nieuwe Delain!

KLaar? Nou, met die gedachte én Delain’s rijke catalogus in de luisterfasen voorop is ‘Dark Waters’ een prettige gewaarwording. De plaat klinkt als een klok. Er wordt ijzersterk gemusiceerd, de nummers zijn energiek, fris en bovengemiddeld tot goed. De vocalen van Diana zijn wel wat in de richting van Charlotte’s stem, maar ook Simone Simons, Noora Lohimo en Lunarian’s zangeres Ailin. Delain kan tenslotte ook rekenen op de hulp van wat bekende vrienden: Marko Hietala ( hij was ook te horen op The Mind Contradiction uit 2014) en Paolo Ribaldini, te horen in de puike track ‘Invictus ‘.

Ondanks de prachtige uitgave, gestoken in een Art Nouveaux hoesontwerp van Glenn Arthur, bemerk ik de power en de input van Charlotte in de nummers, de ideeën en de verrassingen van het eerdere werk. En hoezeer ‘Dark Waters’ ook boeit en mij overtuigt, het geheel vind ik net wat minder sterk dan de vorige schijf van Delain. Er zijn knallers van tracks, maar ook nummers, die sterk lijken op acts als Beyond The Black, Battle Beast, Visions of Atlantis en Epica. ‘Underland’ is zo’n track met referenties aan de genoemde bands. ‘Moth To The Flame’ is ondanks zijn trendy, riffy aanpak, ook wat tegenvallend.

Maar de plaat pakt lekker uit met ‘Hideaway Paradise’, mooie thema’s en vette hooks en in single-format. ‘The Quest And The Curse’ (met bijdrage van Ronald in de compositie) is goed, ook ‘Beneath’ kent pakkende riffs en een mooie inbreng van Paolo Ribaldini in de vocale lijnen. Delain heeft ook wat pop-tingles in de mede-compositie van Diana ‘Tainted Hearts‘, heel gaaf en perfect passend bij haar stem. ‘Queen Of Shadow’ grijpt je aan. ‘Mirror Of Night’ is een knipoog naar de wat traditionele Delain met een gastrol voor Ruud Jolie van Within Temptation, ook ‘The Cold‘ heeft wel wat classic Dutch sympho-metal in zich, de prachtige orkest bijdrage is opvallend. De plaat eindigt met een bonustrack, een piano uitvoering van het tweede nummer, mooi!

Gave plaat! Het voortbestaan van Delain is gewaarborgd en de Europese én Amerikaanse toer staan voor de deur. Ik ga zeker kijken!

01. Hideaway Paradise 5:18
02. The Quest And The Curse 4:56