Degreed – Public Address | CD

Manfred Werger | 11 juli 2023

Degreed is één van de toppers uit de nieuwe Zweedse generatie van melodieuze rock bands. Met hun zevende plaat in dertien jaar en hun tweede plaat voor Frontiers Music luiden ze de warme dagen van de zomer in. Met plezier duik ik in de muziek voor een review. Hun vorige schijf ‘Are You Ready?’ haalde mijn jaarlijst van 2022!

‘Are You Ready‘, ik denk dat ik deze schijf van Degreed wel honderd keren gehoord heb. Hun sterke, powervolle, zeer melodieuze metal vol met keyboard-effecten, meerstemmige refreinen en open melodieën valt volledig in mijn straatje. De plaat leverde goede kritieken en een leuk gevulde agenda op. De verwachtingen voor een snelle opvolger zijn dan hoog gespannen. In twee sterke singles, ‘Big Plans’ en ‘Ride Along’, werden we al betrokken bij ‘Public Address’.

Na enkele luisterbeurten valt op dat de productie van de nieuwe Degreed meer diepte heeft, wat meer laag en de dat komt de verschillende dimensies in de opnames ten goede. De plaat opent sterk met heerlijke beukers in de stijl van Eclipse en Dynazty. Vette riffs van Daniel Johansson zitten in het voorfront met veel referenties naar de wat klassieke hardrockers van weleer. Ook ‘The Way Of The World‘ bijt lekker van zich af. Met ‘This Is Love’ verschuift het accent naar wat kalme rock met popstructuren. In ‘Free Again‘ herhaalt de band dit kunstje. Ook het sterke, proggy ‘Resist The Urge’ en ‘No One’ neigen veel naar popstructuren, evenals de geladen ballade ‘Don’t Be A Stranger’. ‘For You’, de slotsong ‘Pressure’ en ‘Ride Along’ zetten hier gelukkig de nodige power tegenover, met prachtige thema’s, een pompende ritmesectie en sterke zang.

Na 44 minuten is ‘Public Address’ voorbij. Voor fans van het genre, melodieuze rockers is deze plaat genieten. Productioneel en qua variatie zit Degreed op hun topniveau. De switch naar vette popriffs in veel nummers is wat meer aanwezig, dat is jammer. ‘Are You Ready?’ was eenvoudiger, krachtiger een transparanter. ‘Public Address’ is niettemin weer een puik plaatje van deze productieve mannen, tegenwoordig opererend vanuit Stockholm!

01. Big Plans
02. Who Are You (To Say)
03. The Way Of The World