Cryptosis - The Silent Call | EP

Erik van Dijk |  4 november 2023

Het Nederlandse Cryptosis ontstond in 2020 uit Distillator. De drie heren uit Enschede gooiden het over een andere boeg en namen afscheid van de klassieke thrash metal sound. In 2021 verscheen het geweldige debuut album ‘Bionic Swarm’ en nu, twee jaar later, laat de band weer van zich horen middels een EP. ‘The Silent Call’ verschijnt op 1 december via Century Media Records.

‘Bionic Swarm’ heeft Cryptosis geen windeieren gelegd, hoewel het album uitkwam in een zeer ongunstige tijd. Nadat de seinen op groen sprongen en de muzikale wereld weer tot leven kwam speelde de band veelvuldig live in binnen -en buitenland. De nieuwe EP telt vier nummers, één nieuw nummer, één eerder opgenomen nummer en twee nummers live opgenomen tijdens de Europese tour in Athene.

Een opvallend donker intro opent het eerste nummer ‘The Silent Call’, waarna de blastende drums van Marco de toon zetten. Het tempo ligt hoog em wordt gedragen door symfonische klanken, de vocalen van Laurens Houvast klinken donkerder, zwartgalliger dan we gewend zijn en geven een zwart randje aan het geheel. Dit hebben nog niet eerder gehoord van Cryptosis, maar het werkt verrassend goed. ‘Master of Life’ is een progressieve thrasher opgenomen tijdens de sessies van het debuut album. Het nummer is complex, heeft gelaagdheid en kent spannende tempowisselingen. Het zijn de drums en met name het gitaarwerk / solo’s die hier de aandacht trekken, maar luister ook eens naar het fenomenale bas werk van Frank.

‘Prospect of Immortality’ is één van de live nummers opgenomen in Athene. Een nummer dat de nieuwe koers van de band op het debuut het meest benadrukte. Technisch sterk met veel tempo wisselingen, licht progressief en symfonisch. Live is het geluid goed in balans en het nummer is daarmee meer dan welkom op deze EP. ‘Transcendence’ is het tweede live nummer en deze snelle en progressieve thrasher is ook een uitstekende keuze voor deze EP.

De twee nieuwe nummers op deze EP trekken de aandacht en doen het verlangen naar meer nieuw werk toenemen. Met name het titelnummer doet mij benieuwen welke koers Cryptosis gaat varen. ‘The Silent Call’ is in ieder geval een leuk zoethoudertje tot het volgende album dat ergens in 2024 moet verschijnen en toont wederom aan met wat voor geweldige muzikanten wij hier te maken hebben.

01. The Silent Call 05:00
02. Master of Life 04:12
03. Prospect of Immortality (live in Athens) 06:15