Crowne – Operation Phoenix | CD

Manfred Werger |  23 januari 2023

Holy Smoke! Hel en vagevuur! Wat een monsteralbum is dit! Alle rock clichés op een rijtje? Ja! Breaks en hooks in elk nummer nog voller dan de getoupeerde haardos van menig stadionrocker uit de jaren ’80? Alweer ja? Productie over de top? Ja! Maar alles is zo makkelijk en klasse vol uit de mouw geschud, met zoveel kunde ingespeeld en gezongen; dit is de tweede schijf van supergroep Crowne: ‘Operation Phoenix’. Wat een killer!

Supergroep? Alweer bij Frontiers? Jawel, de baas van het label Serafino Perugiano heeft er een handje van. Soms levert het niets op, maar deze Zweedse combinatie is eindniveau. Jona Tee is producer, gitarist en keyboardspeler bij HEAT, de zanger Alexander Strandell is afkomstig van het ijzersterke Art Nation, bassist Jon Levén kennen we van Europe en drummer Christian Lundquist speelde bij The Poodles. Op de eerste plaat uit 2020 was Love Magnusson van Dynazty de gastspeler op de gitaar, nu is deze snarentovenaar vast lid bij Crowne.

Als je de hoes ziet en de niet zo originele titel leest, dan bekruipt je wat angst. De hoes werd eerder benut voor releases van het Zweedse W.E.T (Zweedse muzikanten met zanger Jeff Scott Soto) en The Dead Daisies. Ook ‘Phoenix‘ is een veel terugkomend thema in nogal wat Frontiers’ releases. Maar vanaf de eerste noten weet ik het zeker. Voor de melodieuze rockers is dit een must have, voor de metalheads een geweldige afterburner en voor de gitaarfanaten en zangers puik studiemateriaal. De schijf knalt uit de boxen en de melodieuze power metal laat de luisteraar alle hoeken van de kamer zien.

Een rustige piano van de titeltrack start de zaak op, de gitaren nemen de overhand en het refrein is super commercieel en meezingbaar. ‘Champions’ vervolgt in de stijl van HEAT, maar let op het Maiden-achtige tussenstuk, heerlijk!

‘In The Name Of The Father’ is de volgende track, een snelle banger met vocale power van Strandell. ‘Super Trooper’ kent een aanstekelijk refrein en is een vette track in de stijl van Dynazty. ‘Ready To Run’ zet de oude Europe op speedpillen en als de track afgelopen is, start ‘Juliette’ als een heerlijke stamper met werkelijk fantastisch gitaarwerk van Magnusson.

‘The Last Of Us’ en ‘Just Believe’ doen denken aan Kee Marchello in zijn Europe dagen, Hammerfall en Glory, geweldige tracks. ‘Roar‘ vervolgt in de uptempo stijl van Degreed en Dynazty. Daarna komt ‘Victorious’, een vlotte start en een rustig midden thema trekken de aandacht, doet me wat denken aan Treat en Wigelius en met ‘Northern Lights‘ sluit Crowne de plaat af. Dit nummer zit vol nostalgische, klassieke thema’s, die door de keyboards worden gestart en later worden overgenomen door de gitaren van Magnusson, erg mooi gedaan in deze fraaie afsluiter!

Voor de melodieuze rockers zijn de laatste jaren slechts weinig Scandi-platen afgeleverd, die je bij de kladden grepen van het begin tot het eind en hoge toppen haalden in de all-time favourite-lijsten. Treat’s ‘Coup De Grace‘ uit 2010 was er zo een. ‘W.E.T’ uit 2009, H.E.A.T’s ‘Address the Nation‘ uit 2013 zijn de andere. Ik ben benieuwd of ‘Operation Phoenix’ zich zo evolueert. Maar dat dit een ijzersterke ballbreaker is, lijkt me duidelijk! Toppertje!

01. Operation Phoenix
02. Champions
03. In The Name Of The Fallen