Cross Country Driver – The New Truth | CD

Manfred Werger | 18 maart 2023

Ah, Rob Lamothe, deze man, die stem, legendarisch! Hij is terug aan het rockfront met een nieuwe band, Cross Country Driver. ‘The New Truth’ is het debuut en Frontiers Music Srl., ook uitgever van het laatst verschenen Riverdogs album, brengt deze plaat op de markt.

Rob Lamothe, geboren in La Jolla in California, is wellicht bekend bij de wat oudere rockers en metalheads. Hij speelde in heel prille Sun Strip incarnaties van Ratt, LA Guns, Guns ’n Roses voordat hij doorbrak met Riverdogs, een band met six string slinger Vivian Campbell (ex-Dio, Whitesnake, Shadow King en vanaf 1992 gitarist in Def Leppard). De gelijknamige plaat van Riverdogs is een classic en een ware favoriet van mij. Ook in Nederland (Lamothe is hier wel eens te vinden en te horen) haalde de groep met deze schijf een Edison binnen.

Riverdogs stopte in 1994 en keerde kort terug in 2011 en in 2017 (met het gave ‘California‘ album). Lamothe maakte een negental soloplaten, de laatste zelfs met zijn complete kroost (als Dollarstore Hacksaw), wisselend van kwaliteit, maar steevast met prachtige, Paul Rodgers-achtige vocalen. Daarnaast was hij te horen op releases van o.m. bluesrocker Craig Erickson. Met zijn zoons Josh en Zander, of met een Nederlandse ritmesectie, was en is hij vaak in ons land geweest voor de kleine pub-gigs in de bluesy vibes.

Nu is hij dan terug in een blues-rocktrio met zijn zoon Zander op drums en singer songwriter, gitarist James Harper (o.a. in New England en Fighting Friday). Maar Lamothe’s gastenboek op deze plaat is een indrukwekkend vriendenclubje om jaloers op te worden: Dug Pinnick (King’s X), Greg Chaisson (Badlands) en Rhonda Smith (Prince, Jeff Beck) op bas,

Dream Theater’s Mike Mangini op drums en Jimmy Wallace (The Wallflowers) en Vivian Campbell op gitaar. Wat kan er dan misgaan? Ook de Riverdogs-friend forever Nick Brophy was van de partij, hij mixte het album. Het leuke van al de gasten is, dat zij in dienst van de song en het gevoel spelen en niet teveel hun eigen gang gaan.

Het album kent 13 songs en natuurlijk is de stem van Lamothe bepalend voor de sfeer, de muziek en de muzikale output. De composities zijn stevig geworteld in het gevoel en de melancholie. Prima, maar ook wat jammer, je mist hier en daar wat intensiteit en een stevige uitbarsting. Is er variatie genoeg? Jazeker, Lamothe neemt je mee op pad in lekkere rockers, als ‘Wild Child‘, het vlotte Riverdogs-achtige ‘Off The Rails’, ‘Shine’ met een geweldige ritmesectie (Greg Chaisson en Mike Mangini) en de single ‘Rio Tolerusa’.

Ook de songs met wat meer spanning, zoals het slepende ‘I Won’t Look Back’, het afwisselende ‘Traces Of The Truth’ en het spannende, uitgesponnen ‘So Fly‘ doen het goed. Referenties vanuit Lamothe’s solowerk hoor je in ‘Risen’ met een bescheiden gitaar invulling van Vivian Campbell, maar ook in het pakkende ‘Real Love‘. Het sterkst vind ik de vocalen in de wat slepende tracks en ballads aan het einde van de plaat. Afsluiter ‘My Goodness’ met Lamothe en Justine Fisher is prachtig. ‘Everything Forgiven‘, duister, met Rhonda Smith in de baslijnen, is ook sterk.

Bluesrocker van niveau, deze plaat! Goudeerlijk en heerlijk passend bij een relaxte luisterbeurt of een kleinschalig concertje. Toch ontbreekt bij mij het echte knal-gevoel, die het beruchte debuut van Riverdogs wel had. Neemt niet weg dat deze zestiger nog steeds goed bij stem is en met familie en vrienden een sterk schijfje kan maken! Ik hoop deze act eens te ontmoeten! Beslist een luisterbeurtje aan wagen, als je van sterke bluesrock houdt of hier aan toe bent!

01. Wild Child – ft. Mike Mangini, Greg Chaisson, & Jimmy Wallace
02. So Fly – ft. Greg Chaisson, Jim Hoke, & Jimmy Wallace
03. A Man With No Direction – ft. dUg Pinnick & Jesse O’Brie