Compass – A Silent Symphony | CD

Manfred Werger | 15 december 2023

Compass is het bandje van Steve Newman. De band staat garant voor een fraaie balans tussen progmetal en progressieve rock en met ‘A Silent Symphony’ is men aan het derde album toe sinds de start in 2017. Voor de Engelsen is het de eerste release voor het Nederlandse No Dust Records uit Wezep. Lees mee!

De in Bedford geboren Steve Newman (1966) is meer dan de melodieuze gitaarrocker achter bandjes als Cloud 10, The Mark-Thompson Smith Band en het gave Newman. De man is ook druk met het produceren van bands op de melodieuze rocklabels  (o.a. Escape Music) en het organiseren van festivals als Firefest en het Z Rock Festival.

Sinds 2017 is Newman gestart met Compass, een band met zijn voorliefde voor stevige thema’s uit de progrock historie van Pink Floyd, Rush, Enchant en Dream Theater. Medemuzikanten met een passie voor dezelfde muzikale vibe waren snel gevonden: Dave Bartlett speelt al een kleine dertien jaar op de bas met Steve in de band Newman, Ben Green is sinds het debuut al de gewilde zanger voor deze muzieksmaak en Toni Lakush is een sterke, ervaren alleskunner op drums. Op Escape Music verschenen de eerste twee albums. Goede reviews werden ontvangen! Ik luister nog vaak naar het tweede album van de band: ‘The Theory Of Tides’, een conceptalbum over Galileo Galilei, met sterke krakers als: ‘Mountains From The Moon’, ‘The Assayer’ en het fraaie drieluik van ‘The Law Of Nature’s Dialogue’.

Voor de nieuwe plaat dook men in april 2022 opnieuw in de Chrome Dome Studios van Londen. In augustus 2023 was de plaat klaar, geproduceerd door de band zelf en de mastering werd verzorgd door Rolf Munkes in de Empire Studios in het Duitse Bensheim.

In negen tracks word je meegenomen in het verhaal achter de Tsjernobyl kernramp in 1986. Steve Newman heeft de Tsjernobyl-regio zelf in 2017 bezocht. De ware verhalen van allerlei levende getuigen, zijn eigen verdieping hierin en YouTube beelden o.m. van het befaamde interview met Anatoly Dyatlov, hoofdcommissaris van de kerncentrale van weleer, vormden de inspiratie voor meeslepende tracks.

De heavy progrock hoor je in de eerste tracks, met stevige hints van Saga en Dream Theater. ‘A Silent Symphony’ is beresterk. De technische, complexe, hakkende riffs  gaan over in een pakkend thema en een herkenbaar refrein. ‘Into The Unknown’ vind ik een kraker, heel melodieus en ook wat gelijkend op enkele Newman tracks. ‘Bridge of Death’ gaat aan deze rocker vooraf, prachtige thema’s in een ballad-sfeer! ‘The Suffering’ is zware progrock in een toegankelijk jasje en met ‘A Dystopian Wasteland’ is een hele mooie melodieuze song te horen. De afsluiter heeft de boodschap van “hoop op een betere toekomst” in zich, mooie tekst in een fraaie compositie.

Met de derde plaat levert Compass opnieuw een gave en gevarieerde knaller af. Sterk in zijn genre en voor de breeddenkende metal liefhebbers zeer goed te doen! Nu nog wat podia voor deze sterren!

01 We Have the Power
02 Xenon Gods