Century - The Conquest of Time | CD

Erik van Dijk | 22 maart 2023

Heavy metal is anno 2023 springlevend, getuige de vele kwaliteit releases en het ontstaan van nieuwe bands in het genre. Eén van die nieuwe bands is het Zweedse Century dat in 2020 het levenslicht zag. Na een demo dat jaar verschijnt op 21 april de debuutplaat ‘The Conquest of Time’ via No Remorse Records en Electric Assault Records.

Century bestaat uit een tweetal muzikanten te weten: drummer / bassist Leo Ekström Sollenmo (o.a. Lethal Steel, Temisto, Tøronto) en zanger / gitarist / bassist Staffan Tengnér, ook van speed metal band Tøronto. Het duo uit Stockholm brengt met ‘The Conquest of Time’ heavy metal op NWOBHM leest met hints van bands als Heavy Load en Riot. Het album telt negen nummers onvervalste heavy metal met een heerlijke jaren 80 vibe.

‘The Fighting Eagle’ is de eerste single, uit gebracht in 2022 met de Witch cover ‘Still Alive’. Een lekker, maar kort, up tempo nummer met een lekkere gitaarriff en typerende jaren 80 vocalen van Staffan Tengnér. Met ‘Black Revenant’ wordt het gaspedaal even los gelaten en krijgen we een mid tempo nummer voorgeschoteld. Een lekker nummer met een melodische solo, maar het niveau van de voorganger wordt niet aangetikt. Anders is dit met nummers als ‘Sinister Star’ en met name ‘Victim in Chains’, nummers met kop en staart, waarbij de drums vooral in het laatstgenoemde nummers aansprekend zijn waar ook de hoge vocale uithalen tot de verbeelding spreken.

Titelnummer ‘The Conquest of Time’ is een heerlijk technisch heavy metal nummer waarbij (niet voor het eerst) de naam Satan in mij opkomt. Dat gevoel wordt versterkt met de geweldige tweede single ‘Master of Hell’, een nummer dat meteen mijn favoriet is.

Heerlijk technisch gitaarwerk, maar die vocalen zijn subliem en doen denken aan Satan’s Brian Ross, luister maar eens naar die geweldige high pitch uithalen. Het goede gevoel verdwijnt niet meer, ‘Distant Mirror’ en ‘Breakthrough’ zijn heerlijke en stevige heavy metal nummers. ‘Servants of the Iron Mask’ is een knappe afsluiter, het nummer duurt wat langer dan gemiddeld en herbergt alle eerder genoemde ingrediënten.

‘The Conquest of Time’ is een sterk debuut van het Zweedse Century en een aanrader voor liefhebbers van heavy metal met een flinke jaren 80 vibe. Heerlijke nummers van twee sterke muzikanten en geweldige vocalen. Electric Assault Records brengt het album zowel digitaal uit als op vinyl, waar No Remorse Records verantwoordelijk is voor de CD versie.

01. The Fighting Eagle 02:50
02. Black Revenant 03:56
03. Sinister Star 03:42