Carnation - Cursed Mortality | CD

Erik van Dijk |  11 november 2023

De Belgische death metal band Carnation laat weer eens van zich horen met een nieuwe langspeler. Na een geweldige EP, ‘Chapel of Abhorrence’ uit 2018, verscheen in 2020 de debuutplaat ‘Where Death Lies’. Voor mij leek het of dat de band beter en sterker werd bij ieder optreden, of dat nu Metal Experience Fest 3 was of de laatste versie van de Eindhoven Metal Meeting. Het nieuwe album ‘Cursed Mortality’ brengt nieuwe ingrediënten en het koste mij wat tijd om de aangeboden maaltijd correct te beoordelen.

Zoals gezegd, Carnation is een band in de groei. De line-up is constant sinds 2016 en dat draagt natuurlijk bij aan het proces. Ik werd verrast door de inbreng van clean vocals van Simon Duson, die daarnaast ook nog eens zijn traditioneel bebloede harses inruilde voor iets dat voor corpse paint moet doorgaan. Geheel overbodig overigens, Simon is een geweldige frontman en heeft die poespas helemaal niet nodig. Maar goed, old school death metal met nieuwe ingrediënten, dat terwijl ik fan ben van de eerder uitgebrachte meuk. Even zitten en slikken en de digitale bestanden door de speakers knallen om tot een eerlijke conclusie te komen.

Genoeg achtergrond praatjes, we duiken in het album dat acht volwaardige nummers telt en ons zo’n 35 minuten death metal oplevert. Een kort intro leidt openingsnummer ‘Herald of Demise’ in en dit is een vertrouwd death metal geluid. Opmerkelijk is dat gitaar virtuoos Andy LaRocque (King Diamond) een bijdrage levert in een nummer dat beukt als een malle. Ook ‘Maruta’ klinkt vertrouwd met sterke tempowisselingen en opvallend sterke drums van Vincent Verstrepen. ‘Metropolis’ is een heerlijke beuker die eigenlijk te kort duurt, knap melodisch gitaarwerk en sterke tempowisselingen maken een sterk death metal nummer.

Een fade in brengt ons bij ‘Replicant’ en godver wat gebeurd er nu. Simon Duson brengt clean vocals! Al snel komen de brute vocalen weer naar voren, maar het cleane stuk wordt herhaald en eerlijkheid gebied te zeggen dat het werkt. Net als het melodische gitaarwerk en het lagere tempo dat gehanteerd wordt. Gewaagd is het wel en het vermoeden is dat dit een opmaat is naar wat er nog meer gaat komen. ‘Dutroux’ verwijst naar een pik zwarte bladzijde in de Belgische geschiedenis. De tot levenslang veroordeelde Marc Dutroux werd in 1996 opgepakt voor de ontvoering en verkrachting van zes meisjes, van wie slechts twee overleefden. Het nummer gewijd aan deze zieke geest is agressief, met de moderne invloeden die we meer gaan horen.

‘Submerged in Deafening Silence‘ is een traag death metal nummer met melodisch gitaarwerk en brute vocalen. De tempoversnelling is top en precies dat wat het nummer nodig heeft. ‘Cycle of Suffering’ is een nummer waar weer lekker gespeeld wordt met tempo’s en is een onvervalste Carnation beuker. ‘Cursed Mortality’ is dan wellicht het nummer dat je niet verwacht van Carnation. Het opent melodisch met gitaarsolo’s en bouwt langzaam op, net wanner je denkt: “we gaan los” zakt het tempo en krijgen we Duson met zijn cleane vocalen, het wordt bruter met een doom death passage en uiteindelijk gaat ook het tempo omhoog. Een verrassend en sterke afsluiter en de cleane vocalen hebben meerwaarde!

Carnation brengt met ‘Cursed Mortality’ een meer divers album en hoopt daarmee een breder publiek te bereiken. Het kostte mij wat luisterbeurten om tot de coclusie te komen dat dit gewoon weer een top album is. Nummers als ‘Herald of Demise’, ‘Maruta’ en het sterke ‘Dutroux’ zullen niemand verbazen en zijn op en top Carnation nummers. Nummers als ‘Replicant’ en zeker titelnummer ‘Cursed Mortality’ brengen een nieuwe twist in de muziek, gewaagd maar zeer sterk en overtuigend. Het album is verkrijgbaar in alle denkbare formaten, op de website van de band is een mooie blauwe vinyl versie met een oplage van slechts 300 stuks verkrijgbaar, eventueel uit te breiden in een bundle met shirt. Check it out!

01. Herald of Demise 04:04
02. Maruta 04:07
03. Metropolis 03:24