Cannibal – Fire Meets Steel | CD

Erik van Dijk | 2 januari 2023

Cannibal is een Canadese heavy metal band ontstaan in 2020. De band, rond muzikale veelvraat Jo Capitalicide, bracht datzelfde jaar de debuutplaat ‘Fire Meets Steel’ uit in eigen beheer op vinyl en cassette. Deze debuutplaat werd in 2021 al op CD uitgebracht door Headbangers Records en het Tilburgse label bracht vorig jaar ook een reissue op vinyl.

Met regelmaat vraag ik me af wat de meerwaarde is van die underground producties en de reissues, zo ook in het geval van Cannibal. Een eerste luisterbeurt maakt mij echter redelijk enthousiast. Cannibal brengt lekkere heavy metal van de oude school, hier en daar met wat punk invloeden. De vrouwelijke vocalen van Gretchen Steel zijn niet geweldig, maar klinken lekker rauw en passen bij de productie. Het zal verder niemand verbazen dat gitarist Jo Capitalicide achter het verhaal van Cannibal zit. De muzikale veelvraat zet zijn handtekening onder veel producties uit Canada, meest in het oog springend is zijn band Ice War,

‘Fire Meets Steel’ telt zeven nummers die elkaar niet al te veel ontlopen. Lekkere heavy / speed metal nummers die op zich lekker wegluisteren. Opvallende nummers zijn opener ‘The Warlock’, lekker up-tempo met een goede punk vibe en verzorgde gitaarsolo’s en ‘On Your Feet, dat lekker rechttoe rechtaan voorbij ramt, en waarbij Gretchen Steel zich weet te onderscheiden met lekkere, ietwat rauwe vocalen. Titelnummer ‘Fire Meets Steel’ is een aantrekkelijk nummer, maar het is afsluiter ‘Catacombs of Hell’ dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Een sterke compositie met wederom sterk gitaar -en solowerk.

Inmiddels heeft ‘Fire Meets Steel’ van Cannibal menige rondjes gedraaid op mijn platenspeler en zie ik de meerwaarde van deze reissue. Verwacht geen hoogstaande composities, sterker

sommige nummers zijn best rechtlijnig, maar gewoon lekkere heavy / speed metal waarbij de liefde voor het genre hoorbaar is. Natuurlijk wordt ook hier de originaliteitsprijs niet gewonnen, maar voor mij hoeft dit ook niet, laat die old school heavy metal maar door komen. Voor liefhebbers: wees er snel bij, zowel CD als vinyl is bijna uitverkocht.

01. The Warlock 03:42
02. Skulls and Wings 03:47
03. Gates of Hell 03:15