Blackbriar – A Dark Euphony | CD

Manfred Werger | 29 oktober 2023

De plaat is al een tijdje op de markt, Blackbriar, de gothic metal band uit Assen, geniet in ieder geval na van een promotour in Duitsland, Zwitserland en ons eigen landje. Ik heb de opvolger van hun full length debuutplaat ‘The Cause of Shipwreck‘ de nodige afspeelrondjes gegund, wat een leuke schijf is dit!

Blackbriar draait al een tijdje mee, de band bracht de nodige singles en EP’s uit en heeft het nodige aan videopromotie gedaan o.m. met prachtige cinematografie van Groninger Joshua Maldonado en Alpino Alip Hudaya. Het plaatwerk van de band bleef niet onopgemerkt. Epica en Halestorm, bands uit de voorhoede van het genre, namen Blackbriar mee in hun voor en na programma. De LP/CD ‘The Cause of Shipwreck’ uit 2021 gooide hoge ogen.  ik luister af en toe nog wel naar de krakers als ‘Confess’, ‘Lilith Be Gone’ en ‘Weakness And Lust’.

Ook ‘A Dark Euphony’ is gehuld in een herkenbaar artwork dat we al vanaf hun prille releases (o.m. Fractured Fairytales en We’d Rather Burn) zien. De plaat is geproduceerd door Joost van den Broek, actief betrokken als engineer, producer en mixer bij deze band vanaf 2018. De plaat klinkt sterk, is open en transparant geproduceerd met veel focus op de zang van Zora Cock.

‘An Unwelcome Guest’ start de plaat, net zoals bij veel van Blackbriar’s songs met een rustiek intro. Lekker uptempo werk volgt en het zware middenstuk mag er ook wezen. Zora’s stem is de ”earcatcher”, breekbaar, siren-like, hoog, in de stijl van Ailen Giminez Garcia, zangeres van Lunarian en Serinia (2016). ‘Far Distant Land’ vervolgt sterk, mooie thema’s volgen op een akoestisch intro, met teksten uit de Diana Gabaldon boeken en geweldig gitaarwerk van Bart Winters en Robin Koezen.

‘Spirit Of Forgetfullness’ is wat mid-tempo en kent een poppy refrein met een Kate Bush-achtige vibe. Passend bij de Roger Brooke teksten en de mythologische omgeving van dit nummer. In ‘Bloody Footprints In The Snow’ lopen de keyboards mee met de zangmelodie, iets wat Blackbriar vaak benut in de compositie, het maakt het geheel bombastisch, herkenbaar en pakkend. De ballade ‘The Evergreen And The Weeping Tree’ heeft weer een mooie soft spot als intro, een prachtige pianomelodie van Ruben Wijga (ex Re-Vamp) en de song eindigt als een uit neuriënde banger, mooi! ‘Cicada’, wederom bombastisch en mythologisch in het thema, maakt plaats voor het pompeuze ‘My Soul’s Demise’ met fraai gitaarwerk in deze mid-tempo knaller. ‘We Make Mist’ is wat vlotter, energiek en pakkend. ‘Thumbelina’ is ook boeiend met een heerlijk open refrein en deze song leidt het einde van de plaat in. ‘Forever And A Day’, met thema’s uit Winston Graham’s Poldark spat van de plaat af en afsluiter ‘Crimson Faces’ pakt je bij de kladden: mooie stemming, fluisterende thema’s, een geweldige balans tussen hard en zacht en gitaarwerk om je vingers bij af te likken.

Wow! Petje af voor deze schijf van Blackbriar! De band buit zijn talenten uit in de composities en in het spel. Toch is de plaat minder overrompelend dan zijn voorganger. Veel thema’s lijken op elkaar, veel compositorische vondsten zijn symfonisch, pompeus en aangrijpend, maar ook inwisselbaar. Dat geldt ook voor de stem van Zora, af en toe zit je te wachten op een andere vocale invulling. Buiten dat, deze band heeft iets speciaals en dat is zeker te merken aan het aantal kijkers en luisteraars van hun output! Luistertip!

01. An Unwelcome Guest 4:09
02. Far Distant Land 4:37
03. Spirit of Forgetfulness 3:50