Black Rabbit – Hypnosomnia | CD

Erik van Dijk | 12 maart 2023

Het Apeldoornse Black Rabbit is ontstaan in 2014 en bracht in 2020 de EP ‘Warren of Necrosis’ uit. De death / thrashers speelde veelvuldig live en maakten al snel naam voor zichzelf. Op 24 maart opent Black Rabbit met het debuut album ‘Hypnosomnia’ een nieuw hoofdstuk.

Black Rabbit is opgericht door de gitaristen Hidde Hofland en Jelle Brekelmans, waar de band echt smoel kreeg met de toevoeging van drummer Max Hendriks (2019) en zanger Nino Thomas in 2020. De band onderscheidde zich door de energieke en professioneel ogende live shows, zoals de show van vorig jaar op het vierde Metal Experience Fest. Vorig jaar werd ook bassist Robbin van de Bor toegevoegd en hij maakt de line up stabiel en compleet.

Het album opent met titelnummer ‘Hypnosomnia’, een symfonisch intro waarmee de spanning langzaam wordt opgebouwd. ‘Neverending’ is een snelle death / thrash track waar Black Rabbit om bekend staat. Waar het nummer met regelmaat ritmische wijzigingen kent en zelfs korte gitaarsolo’s heeft, blijft de variatie in de brute vocalen van Nino wat achter. ‘Culmination of Hate’ is een nummer met strakke gitaarriffs, het tempo ligt wat lager, maar dat werkt opmerkelijk goed. Een lekkere thrash song met een duidelijke hoofdrol voor de gitaristen Hidde Hofland en Jelle Brekelmans.

‘False Awakening’ is een wat trager nummer en komt pas laat echt op gang. Na het tweede couplet gaat het tempo wat omhoog en krijgen we tevens wat meer variatie in het nummer. De basis bij Black Rabbit is thrash metal en dat is onmiskenbaar in nummers als ‘Hollow Eyes’ en ‘Fake Blood’. Sterke gitaarriffs, brute vocalen en invloeden van melodische death metal.

‘Fake Blood’ onderscheidt zich met name door het sterke drumwerk van Max Hendriks, wat een beest is dat. Robbin van de Bor laat zich horen met overtuigend bas spel in ‘Delta Waves’, waar het nummer zelf mij minder kan bekoren. Wat ik in dit nummer mis is de variatie. Anders is dit met beukers als ‘Parasite of Minds’ en het snelle ‘Paradoxical Sleep’ waar meer gespeeld wordt met tempowisselingen of breaks. ‘Judgement Day’ is met iets meer dan zes minuten het langste nummer. Het is een mid tempo nummer dat met name door de blastbeats in de refreinen en de ritme wijziging smoel krijgt en overeind blijft. ‘Descending’ is een typerende melodische death metal track. Opvallend is het sterke gitaarwerk in het rustige stuk, de tempoversnelling is sterk en maakt het nummer compleet. Het afsluitende ‘Hellfire’ is weer een lekker snel nummer en ook hier zijn de tempowisselingen sterk en aangenaam.

Black Rabbit heeft met ‘Hypnosomnia’ duidelijk stappen gezet. In vergelijking met de EP ‘Warren of Necrosis’ hebben de nummers meer inhoud. Daarnaast tonen zanger Nino Thomas en drummer Max Hendriks zich als een duidelijke versterking. ‘Hypnosomnia’ is een knap stukje vaderlandse death / thrash metal en ik kijk er naar uit om het materiaal live te horen.

01. Hypnosomnia
02. Neverending
03. Culmination of Hate