Black Mold – The Unnatural Red Glow of the Night | EP

Erik van Dijk | 30 januari 2023

De debuutplaat van het Portugese Black Mold uit 2020, ‘The Inheritance of Evil’, had ik gemist. Wellicht omdat de naam niet echt aansprak, wie noemt zijn band immers “zwarte schimmel”. Toch heeft de naam raakvlakken met dat wat muzikaal geboden wordt, het gezelschap brengt namelijk smerige black metal punk en daar hou ik wel van. Op 31 januari verschijnt de EP ‘The Unnatural Red Glow of the Night’ via Helldprod Records en die gaan we maar eens aan een luisterbeurt onderwerpen.

Wanneer Black Mold is ontstaan is niet duidelijk en datzelfde geldt voor wie de muzikanten zijn in dit gezelschap. Feit is dat een eerste demo in 2018 verscheen en dat, na nog een demo een jaar later, het debuutalbum ‘The Inheritance of Evil’ in 2020 verscheen. Wanneer ik denk aan black metal punk dan denk ik al snel aan bands als Venom en Warfare uit de gouden jaren 80. Hoewel Black Mold wel raakvlakken heeft klinkt het hier toch wat anders, de vergelijking met het oude en rauwere Discharge en GBH werk gaat beter op.

De EP telt zes nummers waarvan er niet één nummer de drie minuten overschrijdt. Er wordt nogal plots geopend met het nummer ‘Venomous Light’, een lekker lompe riff met die zich blijft herhalen en de smerige vocalen doen de rest. Met ‘The Mark of Sisyphus’ gaan we op dezelfde manier verder, geen muzikale hoogstandjes maar gewoon lekker rammen en di alles in een midden tempo. Wanneer we luisteren naar ‘Rudiments of being Human’ gaat het tempo ineens flink omhoog en daarmee ook de amusementswaarde. Een smerige chaotische bende dat mij wel kan bekoren.

Black Mold lijkt het tempo gevonden te hebben, de nummers ‘In the Forest’ en ‘Seclusions’ zijn lekker up tempo en zeer vermakelijk. Wat overigens steeds meer begint te irriteren is die snerpende feedback bij aanvang of einde van een nummer.

Het afsluitende ‘Pointed towards Abstraction’ spant de kroon, met maar liefst 40 seconden feedback aan het einde van het nummer. De afsluiter is wat mij betreft het beste nummer. Lekker snel met een punk riff á la GBH uit de ‘City Baby Attacked by Rats’ periode.

Black Mold brengt met ‘The Unnatural Red Glow of the Night’ een alleraardigst EP-tje. Weinig origineel, uiterst eenvoudig doch pakkend. Voor geïnteresseerde, de EP verschijnt naast digitaal alleen op cassette.

01 – Venomous Light 02:26
02 – The Mark of Sisyphus 01:53
03 – Rudiments of being Human 02:15