Bjørkø - Heartrot | CD

Erik van Dijk |  11 december 2023

Tomi Koivusaari kennen we natuurlijk van de Finse band Amorphis voor wie hij sinds het ontstaan in 1990 gitarist is en de eerste jaren ook vocalist was. Tomi bracht begin deze maand een eerste solo album uit waarbij een scala aan gast muzikanten hem bij stonden. Het album getiteld ‘Heartrot’ verscheen op 1 december via Svart Records.

Tomi Koivusaari heeft een paar bekende namen weten te strikken. Zo vinden we Waltteri Väyrynen (Opeth, ex-Paradise Lost) achter de drums, Lauri Porra (Stratovarius) op bas, en is Janne Lounatvuori (Hidria Spacefolk) verantwoordelijk voor synths en keyboards. Muzikaal ligt het solo album van Tomi in het melodische heavy / death genre, de variatie aan sferen wordt gebracht door de vocalisten. Inbreng van o.a. Jeff Walker (Carcass), Aðalbjörn Tryggvason (Sólstafir) en Amorphis vocalist Tomi Joutsen zorgen voor de variatie en het is exact dat wat het lastig maakt het album te beoordelen.

Opener ‘The Heartroot Rots’ is een lekker heavy nummer met beukende drums en de zo herkenbare vocalen Jeff Walker. Het nummer wordt zwaar gedragen door keybords en het sferische tussenstuk haalt het tempo er volledig uit. Een wat dromerige voortgang volgt met gesproken woord en loopt mooi over naar ‘Vava Loka’. Het zal niemand verbazen dat zanger Aðalbjörn Tryggvason van Sólstafir een andere vibe brengt. Een heerlijk nummer met melodisch gitaarwerk, opbouwende tempowisselingen en de excentrieke vocalen van Tryggvason.

‘Whitebone Wind’ opent melodisch en up-tempo en hier krijgen we te maken met Nightwish vocalist Marco Hietala. Een zeer toegankelijk nummer, zeker wanneer we Zangeres Petronella Nettermalm van de Zweedse rockband Paatos te horen krijgen.

‘Värinvaihtaja’ met de Finse Ismo Alanko aan de microfoon is een lekker weg luisterend rock nummer, waarbij het gitaarspel van Koivusaari het meest aansprekend is. het instrumentale niemendalletje ‘Awakening’ wordt opgevolgd door ‘World as Fire and Hallucination’ een compleet andere vibe, mede door de vocalen van Shagrath (Dimmu Borgir), resulteert in één van de zwaardere nummers op de plaat.

‘The Trickster’ met Jessi Frey als vocalist brengt wederom iets compleet anders. De agressieve vocalen sneeuwen onder bij de mooie clean zang, dit maakt het geheel minder aansprekend. Tomi Joutsen (Amorphis) is te horen in het nummer ‘Hooks in the Sky’. Het nummer ligt het dichts bij de Amorphis uitspattingen van Tomi, een heerlijke song met sterke vocalen en mooie wendingen naar een meer rustgevende passage met melodisch gitaarwerk, totdat Joutsen de aandacht weer naar zich toetrekt. Het sluitstuk ‘Magenta’ wordt vocaal gebracht door Mariska en is volledig in het Fins. Een nummer dat oorspronkelijk instrumentaal zou zijn, werd herschreven in een mooi gekleurde rock song.

Tomi Koivusaari heeft onder de naam Bjørkø met ‘Heartrot’ een uitdagend solo album uitgebracht. De verscheidenheid aan vocalisten zorgt voor diversiteit in sferen en dit alles onder een muzikale basis die er mag zijn. Een aanrader voor liefhebbers van rock / metal nummers die het vermogen hebben om niet in geijkte paden te denken. Een groeiplaat…

01. The Heartroot Rots 06:12
02. Vava Loka 05:20
03. Whitebone Wind 04:48