Big City – Sunwind Sails | CD

Manfred Werger | 26 januari 2023

Big City is een melodieuze rockband met een strak metalen randje, afkomstig uit de omgeving van Kristiansand, in het zuidelijke puntje van Noorwegen. ‘Sunwind Sails‘ is hun vierde plaat en de tweede schijf voor Frontiers Music Srl. Ik ken deze band van hun melodieuze debuut ‘Wintersleep’ uitgekomen op het piepkleine Skar Productions in 2014. Ook hun vorige Frontiers’ release ligt hier ergens. Even checken, deze nieuweling, ook even duiken in wat biografische perspectieven.

Big City werd opgericht door Daniel Olaisen, gitarist bij Zerozonic, Scariot en Blood Red Throne. In Scariot speelde ook zijn gitaarmaatje Frank Ørland. Martin Berger was keyboardspeler in deze band en hij produceerde, mixte en masterde de eerste twee schijven van de band, het eerder genoemde ‘Wintersleep’ en ‘Big City Life’, de laatste met prachtig artwork van Tim Eckhorst, grafisch artiest voor o,m. Wacken Open Air, Scorpions en UDO. De melodieuze rock met de nodige power sloeg aan, ook de zang van Jan LeBrandt, zanger van Memory Avenue was een aandachttrekker!

Big City belandde in 2020 bij Frontiers Music. Jørgen Bergersen werd de nieuwe zanger, afkomstig uit de Europe coverband Rock The Night. Miguel Pereira (van Withem) was de nieuwe basgitarist en drummer Frank Nordeng Røe kennen we van de eerdere platen én van Withem en Circus Maximus. ‘Testify X’ was hun eerste product voor het Italiaanse label. Sterke songs, het zangwerk in de stijl van Jani Lane, de metalinfused-riffs en de goede muzikale prestaties leverden leuke luistermomenten op.

‘Sunwind Sails‘ zeilt weg met de lekkere beukende tracks ‘I’m Somebody’ en ‘Sons of Desire ‘. De gitaren hakken er lekker in en het is bangen geblazen! Big City kiest voor een wat populaire, eenvoudige metallijn in de compositie en geeft veel ruimte voor het harde en hoge zangwerk van Bergersen en de gitaren van Olaisen en Ørland.

De titeltrack is daar een mooi voorbeeld van: een herkenbaar gitaartje als intro, daarna lekker op toetapper-niveau door crossen, een vertragende chorus (in de stijl van Rob Rock) erin en jassen maar! Bij het nummer ‘Now’ en Silver Line‘ hoor je eenzelfde opzet. Maar ook in de snelle tracks staat de band als een Noorse klif in de branding: ‘Collin Is Looking For A Hideout‘, het vlotte ‘After The Raid‘ en het Night Ranger achtige ‘Human Mind’ zijn echt wel de moeite waard. ‘Sparks of Eternity’ sluit in een stampende Rob Rock-modus af.

Leuke plaat! Geen echte superhoogvlieger, maar net als Ginevra, Remedy, Seventh Crystal, zo’n lekker Scandi-bandje met veel klasse, kunde en gave songs. Hopelijk komt de echte doorbraak ook nog voor deze band, compositorisch zullen diepgang en variatie dan de doorslag geven.

01. I’m Somebody 6:06
02. Sons Of Desire 4:54
03. Human Mind 6:07