Beyond The Black – Beyond The Black | CD

Manfred Werger | 14 januari 2023

Beyond The Black is afkomstig uit Mannheim en de band is één van de succesvolle voorhoedespelers in het wereldje van de symfonische metal met vrouwelijke zang. Die vrouw heet Jennifer Haben en zij is afkomstig van Saphir, een poppy meisjesband voortkomend uit het toenmalig populaire ‘Beste Stimme Gesucht’ programma. Jennifer is in 2014 gestart met Beyond The Black. Deze nieuwe schijf is het vijfde album van de band, het debuut voor Nuclear Blast.

In 2014 werd Jennifer gekoppeld aan producers en een live band voor het eerste album ‘Songs Of Love And Death‘, uitkomend op het kleine Airforce1 label. Het album (met o.m. een cover van Motorhead’s Love Me Forever) schoot als een komeet in de Duitse en Oostenrijkse charts en al gauw was de band op de podia van Europa te zien met o.m. voorprogramma’s van Hell en Saxon. Met de volgende albums werd steevast de top 10 van de Duitse hitlijst gehaald. Sinds 2016 heeft Jennifer ook een stabiele band met wat vaste gastspelers. De band was net voor en tijdens de Corona pandemie te zien met Within Temptation en Amaranthe.

Beyond The Black’s eerste, gelijknamige schijf voor Nuclear Blast is een monsterproductie, laat dat voorop staan. Het team van producenten is groot, er is een club van songwriters om de ideeën van de band vorm te geven, het artwork van Heilemania (o.m. bekend van Epica, MSG, Prima Fear Lindemann) is prachtig en het aantal gasten op de plaat geeft aan dat er niet op een Euro bezuinigd is.

En bij het opzetten van de muziek merk je dit helemaal. Marc Schettler van Vox Musiclab heeft een mastering verzorgd waar je U tegen zegt. ‘Is There Anybody Out There?‘ knalt de speakers uit, wat een lekkere spetter! ‘Reincarnation‘ is een heerlijke opvolger, ritmisch sterk met pakkende coupletten en een machtig refrein met grunts als toevoeging.

‘Free Me’ is akoestisch in de startfase van het refrein is wederom splijtend! ‘Winter Is Coming’ is de volgende track. Zwaar symfonisch met aangezette keyboards en thema’s, die door een bas worden ingeleid. Opvallend is de betoverende, stem van Jennifer Haben, enorm sterk en toegankelijk. ‘Into The Light’ doet denken aan een de Zweedse en Duitse melodieuze metalbands van dit moment (Kissing Dynamite, Dynazty, Degreed), lekker! ‘Wide Awake’ is prachtig, meeslepend en poëtisch. ‘Dancing In The Dark‘ is wat poppy, maar de uitvoering ervan is groots. Met ‘Raise Your Head‘ kiest de band weer voor een midtempo thema dat groots wordt aangezet, ‘Not In Your Name’ is een prettige verwelkoming met grunts in de thema’s en het refrein. ‘I Remember Dying’ is een prachtige song, geweldige zang en een heavy eindthema met een supermooie outtro van Jennifer’s stem.

Ik ben niet superbekend met Beyond The Black’s vroegere werk. Op deze plaat blijft men bij de herkenbare stijlkenmerken. Maar de uitvoering, de dynamiek, de impact van deze schijf zijn uniek en groots. Beyond The Black is kieskeurig als het om optredens gaat. Voorlopig heeft men enkele grote festivals in de agenda staan. Wat zou ik deze band graag weer willen zien, dat is al een tijdje geleden, maar op basis van deze monsterplaat een fraaie nieuwjaarswens! Toppertje!

01. Is There Anybody Out There? 4:29
02. Reincarnation 4:13
03. Free Me 4:01