Beneath My Feet - In Parts, Together | CD

Juliette Ruygrok | 29 januari 2023

Het Zweedse Beneath My Feet zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. De band laat zich inspireren door Amerikaanse metal en Britse hardcore. Hun album ‘In Parts, Together’ kwam 13 januari uit, en staat vol zwaar beladen thema’s als; misbruik, trauma, verwerking en angst. Duistere thema’s om eens een lekkere beuker uit voort te brengen, onder het motto; “door te delen, worden we sterker”.

Met een lekkere groove gaat ‘Caught In a Hurricane’ en daarmee het album van start. Sterke overgangen en strak drumwerk van Axel Moe, zetten de toon. Zangers Marcus Garbom en Sebastian Kagström wisselen elkaar goed af op zowel clean als mean vocals. Het is een strak geheel, met een iet wat plots einde, maar de sfeer zit er in ieder geval lekker in.

‘When Both Our Worlds Collide’ begint iets meer chaotisch, door een keuze voor wat meer technische riffs door gitarist Emil Näsvall. De harde groove komt er al snel in, en rappe wisselingen tussen clean en mean vocals maken het een intressant geheel. De break brengt nog meer groove, maar de gitaarsolo glijdt er subtiel in, om een overgang met clean vocals in te brengen. Dit is strak gedaan!

Met een rustige intro wordt ‘Dead Equal’ ingezet. Harde groove neemt het over, maar het is wat rommelig door het gebruik van effecten. De overgang naar meer beuk geweld is dan wel weer rete strak. Het refrein met clean vocals, wordt wat minder subtiel gebracht. Meer effecten zorgen dat het geheel wat rommelig aanvoeld. De harde stukken zijn wel vet, en vol agressie. Door strak drumwerk blijft het als nummer wel overeind. De rustige melodieuze break is een goede aansluiting bij het daarop volgende refrein, waarbij de gitaarsolo mooi aanvult. ‘Dead Equal’ kent een bijzonder eind, dat prima past.

‘One More Time’ brengt duidelijke hardcore invloeden. Rappe opbouwende drums in de intro zetten de sfeer. Deze is lekker voor een pitje! Het refrein brengt wat rust, maar het nummer verliest zeker zijn kracht niet. Het is strak, hard, kent een goede opbouw en knappe tempowisselingen. Drummer Axel Moe is werkelijk indrukwekkend!

In ‘Far From Home’ brengt de band een heel ander geluid. Het kent een rustige toch spannende intro, en de nadruk ligt vooral op de clean vocals. Het is zeg maar de gevoelige plaat op het album. Subtiel wordt het steeds harder, met wat ruimte voor een versnelling en heel kort wat mean vocals in de break, en dat past prima. Goed uitgevoerd voor de afwijkende vibe binnen het album.

‘Departure’ is eigenlijk de officiële album afsluiter. Het kent een melodieuze opening. De rustige overgang met de nadruk op mean vocals voelt raar aan. Ook dit is meer een ballad, en het is een kwestie van smaak of je hier de nadruk op mean vocals prettig vindt. De melodie is in ieder geval mooi.

De overige tracks zijn bonus tracks. ‘Roads’ voelt rauwer en minder gepolijst aan. Hierdoor passen de clean vocals minder goed binnen het geheel. De gitaarsolo toevoegen om hier nog wat melodie aan toe te voegen helpt ook niet. ‘Vindicta’ kent een rappe opening, met een goede agressieve overgang. De inbreng van clean vocals is hier minder storend maar brengt een rock vibe. Ook hier niet het sterkste geheel, en met de break had echt meer gekund.

‘Lost Sailors Grave’ is de sterkste van de drie bonus nummers en dan ook de afsluiter van het album. Veel groove en sterke tempowisselingen in de intro zetten de sfeer lekker weg. Het ramt lekker door. Tijdens de inbreng van clean vocals is er screaming op de achtergrond te horen, hierdoor blijft het een sterk geheel. Er wordt sowieso knap gevarieerd op de vocalen. De tweede keer inbreng van het refrein voelt wat plots. Het einde beukt lekker, en dat laat je met een goed gevoel achter. Hiermee is ‘Lost Sailors Grave’ in ieder geval een betere afsluiter dan ‘Departure’.

Al met al is ‘In Parts, Together’ een prima album. Het is niet vernieuwend maar voor grote delen wel verassend. Beneath My Feet heeft de juiste balans tussen hard en melodie, en de bandleden laten horen dat ze ook durven te expirimenteren met diverse stijlen en overgangen. Dit is voor gemiddelde metalcore fan in ieder geval een leuke plaat om eens te proberen.

01. Caught In A Hurricane
02. Dig My Grave
03. When Both Our Worlds Collide