Art Nation – Inception | CD

Manfred Werger | 10 juni 2023

Art Nation, ik dacht dat deze Zweedse melodieuze metalrockers al de vlag hadden gestreken. Maar zie daar, ‘Inception’ is de nieuweling op Frontiers Music Srl. Verrassend, we duiken daarom graag in de plaat en zijn achtergrond!

Art Nation startte in 2014 met muzikanten uit het Västra Götaland en het debuut ‘Revolution‘ verscheen al snel op het Duitse AOR Heaven- label van Georg Siegl. De band speelde melodieuze hardrock, zoals zovele bands uit de streek rond Gotenburg, maar met genoeg klasse én symfo- en metalinvloeden om een breder publiek te bereiken. Art Nation werd in 2016 gevraagd voor de theme song van de Gothia Cup, het grootse, internationale jeugdvoetbaltoernooi ter wereld, dat elk jaar in Zweden wordt georganiseerd.

De populariteit van de band steeg snel en een opvolger (Liberation) werd voor het Gain Music Entertainment label, afkomstig uit de thuisbasis van de muzikanten gemaakt. Reacties waren positief, maar de kleine hints naar Eurovision-powerthema’s werden echt niet overal evengoed ontvangen. De kans om van het succes te profiteren, om op veel podia te spelen, kreeg de band niet. Corona en interne strubbelingen maakten een einde aan Art Nation, het werd behoorlijk stil rond de musici.

Strandell brak met de band en was met zijn sterkte, aanwezige musical-achtige stemgeluid te horen op enkele puike Frontiers platen (o.a. de schijven van Crowne). Frontiers benaderde hem dan ook voor de herstart van Art Nation. En de zanger heeft het voor elkaar: met voormalig Art Nation en Six Foot Six gitarist Christoffer Borg, Richard Swärt, bassist vanuit de

2019 line-up en verder ook bekend van Ominum en drummer Alexander Lundgren, hij versterkte de latere Art Nation gelederen, Er staat weer een sterke band.

En dat merk je aan de songs: stevig, zeer melodieus, metalen accenten, instrumentatie vol in de mix, groovy ritmesectie, kernachtige vocalen, met de toegankelijkheid van de melodieuze hardrock. ‘Brutal & Beautiful’ start in de stijl van Eclipse met geweldig ritmisch beukwerk en uitstekende zang. ‘The Last Of The Burned‘ kent een piano intro en evolueert zich tot een lekkere beuker. ‘100’ kent hakkende ritmes met hoge zanglijnen, die doen denken aan Crowne, het andere bandje van zanger Strandell. Symfometal vinden we in het sterke ‘Echo‘ en melodieuze rock en metal in het popachtige ‘Break Up’, het aan Eclipse refererende ‘Fight Fire With Fire’, ‘Superman’ en de afsluiter ‘Powerless’ dat aan Treat en Baltimoore doet denken. ‘Light Up The Fire’ is lekker slepend en ‘The Legend Reborn’ heeft een musical-achtige benadering in de zanglijnen, een beetje in de stijl van Operation Phoenix, de recente Crowne schijf, ook ‘Somewhere I Belong’ is zo’n gave track!

Na bijna 39 minuten is de plaat afgelopen. Lekker, deze schijf? Eigenlijk wel, al moet ik zeggen dat ik het andere bandje van Alexander Strandell ietsje sterker vind dan Art Nation. Ook de vocale lijnen blijven altijd een aandachtspunt: Strandell zingt ijzersterk, zijn zanglijnen kennen een power metal ondersteuning, maar hij is met zijn musical-achtige vibe soms wat overdreven en erg op de voorgrond. Voor de liefhebber van Euro-metal en melodieuze rock en metal is ‘Inception’ wel een lekker schijfje!

01. Brutal & Beautiful 4:13
02. Last Of The Burned 4:02
03. 1001 3:18