Anzillu - Ex Nihilo | CD

Erik van Dijk | 15 januari 2023

Anzillu is een nieuwe thrash metal band uit Finland. De band is ontstaan in 2019 nadat de vorige band van oprichter Jesse Kämäräinen, Inkvisitor, stopte. In 2022 lanceerde de band de eerste digitale single ‘Needles (On My Nerves)’ waarna er getekend werd bij M-Theory Audio. Dit label brengt op 27 januari de debuutplaat ‘Ex Nihilo’ uit.

Jesse Kämäräinen’s vorige band werd dus ontbonden, maar de gitarist had op het moment van die ontwikkeling al een album met nieuw materiaal. De man ging op zoek naar muzikanten om Anzillu te formeren en met zanger Teemu Kemppainen (Argent Void), gitarist Sami Katajainen (GAF) en bassist Rasmus Kantonen slaagde hij hierin. In 2022 verschenen er in totaal vier singles en het zal je niet verbazen dat we deze nummers ook op het debuutalbum tegenkomen.

Het album opent met de eerste single, oorspronkelijk digitaal uitgebracht in februari 2022. Een fijn en agressief thrash metal nummer. Dat agressieve wordt vooral veroorzaakt door de vocalen van Teemu Kemppainen, die zijn roots in het death thrash metal genre heeft. Muzikaal klopt het, het nummer heeft een lekker tempo met sterke gitaarriffs en beukende drums. Met de eerdere singles als ‘Trumpets of War’, het Slayer-esque ‘The Cleansing Flame’ en het melodische ‘Discordia’ behouden we die lekkere thrash vibe en krijgen we meer vermakelijke nummers.

Opvallend is dat het nieuwe nummer ‘Mental Graveyard’ beduidend extremer is en meer invloeden vanuit het death metal genre brengt. Met name de vocalen variëren van traditionele thrash screams naar death metal grunts, wat een moderne vibe geeft aan het nummer. ‘Dauntless’ opent rustig, maar eenmaal onderweg krijgen we een moderne thrasher met fijne tempowisselingen.

‘Splinter in the Mind’s Eye’ en het korte ‘Vulture’ sluiten naadloos aan. Het afsluitende titelnummer telt dik acht minuten en kent verschillende wendingen, van thrash naar death/thrash en zelfs een rustige heavy passage.

Anzillu debuut album ‘Ex Nihilo’ mag er zijn. Moderne thrash met invloeden uit death metal, muzikaal uitstekend in elkaar gebreid. ‘Ex Nihilo’ verschijnt op 27 januari, digitaal en op CD.

01. Needles (On My Nerves) 03:45
02. Mental Graveyard 04:02