Angelus Apatrida - Aftermath | CD

Alex Thrasher |  8 oktober 2023

Het is alweer ruim 2,5 jaar geleden dat het Spaanse Angelus Apatrida hun zevende (titelloze) album uitbracht. In de review schreef ik dat de band hun thrash-sound verder had geperfectioneerd met wat meer groove-invloeden (Machine Head, Pantera).

Middels de vele live-optredens (o.a. Dynamo Metal Fest verleden jaar en meer recent Alcatraz) toonde de band ook live aan tot de top van de Europese thrash te horen. De Spanjaarden (de band speelt sinds de oprichting in 2000 nog steeds in dezelfde samenstelling) willen met nieuwe album ‘Aftermath’ dat op 20 oktober verschijnt, laten zien dat zij de goede lijn van het vorige album doortrekken.

Is dat gelukt? Meer dan dat, zou ik zeggen! De nummers klinken nog wat melodieuzer zonder dat er iets van de agressie is ingeleverd. Het album opent met de thrash granaat ‘Scavenger’ en trekt meteen alle registers open: zanger Guillermo Izquierdo zijn stem staat goed in de mix maar dit geldt ook de drums van Victor Valera. Producer/mixer Zeuss (o.a. Over Kill, Hatebreed) levert wederom dus een prima prestatie af.

Het navolgende ‘Cold’ (wat ook de eerst vrijgegeven single is) kent een lekkere groove met een vrij toegankelijk refrein. Is even wennen, maar Metallica kwam er met ‘Escape’ (van het ‘Ride the Lighning’ album) toch ook mee weg? De vette riff maakt in ieder geval veel goed. ‘Snob’ met gastvocalen van Jamey Jasta (Hatebreed) knalt er weer vol in, de wisseling van vocalen door Guillermo en Jamey bevalt prima en geeft een lekkere hardcore-vibe aan het nummer. Knaller!

Bij ‘Fire eyes’ en ‘Rats’ wordt dit tempo ook vastgehouden en valt op hoe strak het gitaarwerk van Guillermo en David is. Stil blijven zitten is dan ook geen optie! Bij ‘To whom it may concern’ kan er wel even naar adem worden gehapt. Dit nummer start als een heus ballad, met cleane (!) zang van Guillermo. Maar niet getreurd, als snel gaat het nummer weer over in de hoogste versnelling. Het refrein is melodieus en het nummer kent meerdere tempowisselingen. Misschien niet zo geschikt om live te spelen, maar het nummer nestelt zich al vlug in je hoofd.

‘Gernika’ en ‘I am hatred’ thrashen er weer op los, waarbij bij ‘Gernika’ ook veel aandacht is besteed aan een melodieus (toegankelijk) refrein. ‘What kills us all’ zou live weleens een van de nieuwe nummers op de set kunnen zijn, wat een energie! ‘Vultures and butterflies’ met gastvocalen van Todd La Torre (Queensryche) sluit het album af. Een powerballad, met zeer heavy middenstuk, waar de vocalen van gastzanger Todd goed tot z’n recht komen.

Angelus Apatrida levert wederom een dijk van een album af (waarbij wellicht de melodieuze refreinen bij een aantal nummers niet iedereen zal bekoren) en herbevestigt de plek in de Europese thrash-top. De band zal tijdens de komende tour met Death Angel en Sacred Reich (Night of the Living Thrash European tour 2023) dan ook weer vele nieuwe zieltjes gaan winnen. Dan moet je wel kaarten hebben want de concerten in Drachten en Haarlem zijn al een tijdje uitverkocht. Voor het Helldorado-festival op 18 november (waar deze drie bands ook spelen) zijn nog wel kaarten beschikbaar.

Het nieuwe album verschijnt op 20 oktober bij Century Media Records en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en gekleurd/zwart vinyl.

01. Scavenger 03:47
02. Cold 05:53