…and Oceans – As in Gardens, So in Tombs | CD

Koos van Marle | 5 februari 2023

Nadat in 2020 …and Oceans weer bij elkaar kwam, stond denk ik niet heel Finland te klappen op straat. Het land met de hoogste metal dichtheid ter wereld heeft namelijk al wel genoeg bands. Maar als je van lekkere jaren 90 melo black metal houdt in de trant van Emperor en Dimmu Borgir, dan heeft in ieder geval de vorige plaat ‘Cosmic World Mother’ een glimlach op je gezicht getoverd. Bij mij wel in ieder geval. 2 jaar later komen de heren met de opvolger ‘As in Gardens, so in Tombs’. Mijn hernieuwde interesse voor dit soort muziek was 2 jaar terug weer gewekt, dus ik was benieuwd wat deze plaat mij zou brengen.

In eerste instantie wel alles wat je hoopt als metalhead die opgroeide met de opkomst van bands als Emperor, Cradle of Filthe en Dimmu Borgir. Dat was allemaal lekker extreem eind jaren 90 en precies wat ik op de middelbare school nodig had. Deze plaat voelt alleen daarom al lekker nostalgisch en als een warm bad. Maar laat je vooral niet door mijn nostalgie van de leg brengen, want ‘As in Gardens, so in Tombs’ is ook net als voorganger ‘Cosmic World Mother’ een hele degelijke release. Misschien net wat teveel keyboard in de sound, maar er is genoeg te genieten op deze plaat.

De melodieuze mid-tempo leads op ‘Within Fire and Crystal’ leveren lekker kippenvel op en er wordt ook niet continu losgeblast, zoals je in dit nummer duidelijk hoort. Ook de start van ‘Carried on Lead Wings’ komt zo uit het boekje met jaren 90 aantekeningen, maar ook dit nummer ontwikkelt zich gaandeweg tot een interessante track met genoeg afwisseling. Geen Norsecore hier, alhoewel het er af en toe wel dicht tegenaan schurkt. Het debiele satanistische gedweep mis ik op deze plaat in ieder geval als kiespijn.

De productie is lekker helder, dus ondanks dat de muziek vol details en keyboards zit, is het wel aardig uitgebalanceerd. Enige punt van kritiek is wellicht dat de plaat voor mij net 3 nummers te lang duurt, maar een kniesoor die daarop let.

01. As in Gardens, So in Tombs 04:17
02. The Collector and His Construct 04:36
03. Within Fire and Crystal 05:52