All My Shadows – Eerie Monsters | CD

Manfred Werger | 22 februari 2023

Vanden Plas gitarist Stephan Lill gaf het vorig jaar al aan ten tijde van het uitkomen van de magistrale liveplaat van zijn band. Hij wilde wat muziek uitbrengen met een jaren ’70 en ’80 rock vibe. All My Shadows is de naam van zijn project en hun debuut ‘Eerie Monsters‘ is net uitgekomen op Frontiers Music, het Italiaanse label van Serafino Perugiano. Flink luisteren, want Vanden Plas is een favoriet bandje.

In All My Shadows komen we wel wat bekende namen tegen. Andy Kuntz is namelijk Stephan’s maatje op zang in Vanden Plas. De broer van Stephan, Andreas, drumt ook in Vanden Plas en is een van de betere drummers van Duitsland. Markus Teske is keyboarder, bekend als sound engineer en mixer van Vanden Plas sinds 2002 én eigenaar van The Bazement Studio in Hünstetten, waar vele Duitse metalacts hun opnames maken. Bassist Franky Rummler speelde bij Pendulum Of Fortune en o.m. bij Michael Schenker en veteraan zanger Paul Shortino (Rough Cutt).

Gehuld in een hoes van Stephan W. Decker, de teksten doornemend, ik begrijp dat voor een duistere bandnaam gekozen is. De teksten en titelkeuzes zijn onheilspellend, gericht op de wat zwaardere kanten van het leven. En de muziek is dat ook, wat een heerlijk bak met herrie is dit, er zijn mooie referenties aan het stevige materiaal van Dokken, Deep Purple en Rainbow, de oude en nieuwe Europe en Rush! De productie is beresterk, helder, stevig, met een mooie balans tussen het instrumentaal machtsvertoon en de licht nasale stem van Andy Kuntz.

‘Eerie Monsters’ opent met pure power metal, ‘Silent Waters’ gaat als een raket uit de lanceerinrichting en ook ‘A Boy Without A Name‘ is een heerlijke kraker met puike riffs.

‘Syrens‘ is mooi, het doet denken aan de ‘Lost Paradise Lost‘ opnames en de rockopera’s van de band, heel gedragen en vet! ‘Lifeforms‘ is weer wat meer richting Vanden Plas. Hun progrock benadering, de muzikale finesses en de mooie solo’s tegen een dikke ritmesectie en Teske’s klassieke thema’s op de keys, da’s toch echts van de band uit Kaiserslautern. In ‘All My Eerie Monsters’ hoor je dit ook en de ballad ‘Farewell‘ heeft eveneens de basiskenmerken van Vanden Plas.

‘Wolverinized ‘ heeft veel van Deep Purple, Uriah Heep en de wat moderne sound van Europe. ‘The Phantoms of The Dawn’ ademt eveneens in de jaren zeventig, terwijl ‘Devil’s Ride‘ je meesleurt in een moderne groove en The Chronicles Of The Netherworld-sfeer. Prachtig!

En uitgeteld na 49 minuten? Jazeker! Een sterke plaat met veel oude invloeden in het progrock-jasje dat de band sinds ‘Colour Temple‘ draagt. De muzikaliteit en de productie stralen enorm veel klasse uit. De refreinen zijn dan misschien niet meezingbaar, maar de ‘retro step back’ van Andy Kuntz, Stephan Lill en hun vrienden/familie mag er zeker wezen!

01. Silent Waters 5:00
02. A Boy Without A Name 6:06
03. Syrens 5:51