Air Raid - Fatal Encounter | CD

Manfred Werger | 26 februari 2023

Air Raid? Toch niet die Atlanta-based classic pomprockers uit het begin van de jaren ’80? Nee, hoor, dit zijn de Zweden uit Göthenburg, actief sinds 2010. Ik heb wel iets van hen liggen hier, een CD uit hun vroegere periode en enkele nummers van de ‘Keep It True’ DVD van Metal Entertainment van een tiental jaren terug. ‘Fatal Encounter’ is hun vierde volwaardige plaat. Prettige retro-band, lijkt mij!

En dat luisteren en opnieuw zaken afspelen zijn me prima bevallen! Wat een fijne bak herrie maken deze Zweden! Gitarist Andreas Johansson is vanaf het begin van Air Raid erbij en sinds een aantal jaren heeft de band een stabiele line up. Fredrik Werner is de zanger, melodieuze rockers kennen hem van het uitstekende Osukaru. William Seidl is de drummer, Stormhold (uit Gislaved) Jan Ekberg is de bassist. De naam van de tweede gitaarbeul is Magnus Mild, hij speelt met topzanger Kristian Fyhr in Perpetual Etude.

Let op het artwork en de eerste geluiden! Dit is vlammende metal uit de betere tijden. Je hoort Priest, vroege Hittman, Riot V, maar ook Duitse acts als Primal Fear, Accept, Running Wild, gekruist met het Zweedse geweld van Enforcer, Steelwing en classic Malmsteen’s Rising Force. De plaat is in de Temple of Dishamony Studio gemixt en gemasterd door Patrick W. Engel in oktober 2022 en het Duitse label van Steffen Boehm, High Roller Records, zorgde voor de uitgave en distributie. De release heeft wat vertraging opgelopen door de Covid pandemie.

‘Thunderblood ‘ en ‘Lionheart‘ hakken je hoofd eraf, wat een gave nummers met een vol gaspedaal! ‘In Solitude‘ ligt het tempo wat lager, deze beuker doet me denken aan Racer X, erg goed! Met ‘See The Light’ zijn we meer in het snelle straatje van een supersnelle Rainbow, let op de aan hen refererende loopjes.

‘Sinfonia‘ lijkt een Yngwie Malmsteen vingeroefening uit zijn topperiode (1982-1986) en het maakt ruimte voor ‘Edge Of A Dream’, mooie start met gitaren, daarna gaan we weer met volle kracht vooruit, even wat rust voor een prachtige solo! ‘Let The Kingdom Burn‘ is een ook heerlijke banger, prachtig instrumentaal geweld tegen de baritonstem van Werner. ‘One By One‘ heeft weer die hakkende riffs en ‘Pegasus Fantasy‘ is een commerciële, vette rocker met prachtig dubbele riffs en solo’s om de plaat uit te beuken!

Na 37 minuten is het album klaar. Leuk dat ik deze plaat en band kon reviewen! Beslist het luisteren waard, deze traditionele metal met een gaaf clubje muzikanten! Verrassing!

01. Thunderblood 04:55
02. Lionheart 05:10