Sepultura | Sacred Reich | Crowbar | Patronaat, Haarlem 20/11/2022

Erik van Dijk | Photography © Eus Straver

Zondag 20 november is Patronaat Haarlem het toneel voor de eerder uitgestelde show van Sepultura. De Braziliaanse thrash metal band komt deze dag bijna aan het einde van de Europese tour die in het teken staat van het album ‘Quadra’ dat in 2020 verscheen. Met ook de thrashers van Sacred Reich en Crowbar als support is Patronaat uitverkocht.

Om half 7 openen de deuren van Patronaat zich voor de eerste verregende metalheads en wanneer het Amerikaanse Crowbar een kleine 40 minuten later mag aanvangen is de zaal al bomvol. De band rond oudgediende Kirk Windstein is ontstaan in 1990 en bracht in maart dit jaar het twaalfde album ‘Zero and Below’ uit. Crowbar, afkomstig uit New Orleans, Louisiana, is een opmerkelijk naam in deze op thrash metal georiënteerde package, maar weet met openers ‘High Rate Extinction’ en ‘Conquering’ de zaal al snel in beweging te krijgen met aanstekelijke metal. Met lompe trage nummers weet de band met name de headbangers te bewegen, dit tot genoegen van de band. De bijna 50 jarige frontman Kirk Windstein heeft er duidelijk zin in en is onderhoudend richting publiek. Crowbar speelt fijne oudjes als ‘The Cemetery Angels’ en wisselt deze af met songs van het laatste album als ‘Chemical Godz’ en het publiek geniet van de vermakelijke show. De band sluit af met ‘Like Broken Glass’ en bedankt uitvoerig het publiek dat zich gaat opmaken voor één van de populairste bands van de avond.

Populair is Sacred Reich in Haarlem, getuige de vele shirtjes die opduiken in de zaal. Velen zijn alleen al afgereisd naar Patronaat voor deze band en wanneer de gordijnen zich openen laat het publiek zich meteen horen. Sacred Reich, oorspronkelijk ontstaan in 1985, is sinds 2006 weer actief. Aanvankelijk meer als een vakantie project, maar tegenwoordig weer, min of meer, fulltime. De band uit Phoenix, Arizona bracht na 24 jaar met ‘Awakening’ weer een album en is gelukkig weer met regelmaat live te aanschouwen. Na opener ‘Divide & Conquer’ van de laatste plaat worden we meteen getrakteerd op de klassieker ‘The American Way’ en zo zit de sfeer er meteen goed in. Phil Rind en zijn mannen genieten van het publiek en weten de aandacht goed vast te houden door de afwisseling in de set. Zo wordt na een nieuw nummer, ‘Manifest Reality’, weer een kraker als ‘Who’s to Blame’, dat uit volle borst wordt meegezongen door het enthousiaste publiek, gespeeld.

Van ‘Killing Time’ en ‘Awakening’ knallen we door naar ‘Independent’ en zo blijft het smullen. De 53 jarige Phil Rind is goed bij stem en ook gitaristen Wiley Arnett en nieuwkomer Joey Radziwill laten zich niet onbetuigd. Het beste dat Sacred Reich overkwam is de terugkeer van drummer Dave McClain, die na een uitstapje bij Machine Head sinds 2018 weer terug is op de kruk bij de band. Wat een drummer is dat, de mokerslagen van Dave zijn behalve strak een meerwaarde voor de sound van Sacred Reich. Na ‘Salvation’ is het tijd voor een kraker van het debuut album ‘Ignorance’ uit 1987: ‘Death Squad’ en het publiek gaat nog een keer los. Het afsluitende nummer behoeft geen introductie en is verplichte kost voor Sacred Reich, de ultieme kraker ‘Surf Nicaragua’ wordt ingezet en dit vraagt nog één keer een krachtinspanning in de pit die opgesierd wordt met crowdsurfers en stagedivers. Sacred Reich brengt een heerlijke show in Patronaat Haarlem en voldoet daarmee volledig aan de verwachtingen.

Headliner Sepultura heeft een flinke kluif aan het overtreffen van de show van Sacred Reich, maar de band heeft dan ook een uitgebreide historie om daaruit te putten. Sepultura, oorspronkelijk uit het Braziliaanse Belo Horizonte, bracht in 2020 het vijftiende album ‘Quadra’ en dit album is dan ook meteen de reden van deze uitgestelde tour. Met ‘Isolation’ en ‘Means to an End’ worden we meteen getrakteerd op twee nummers van het nieuwe album, onderbroken door de eerste kraker ‘Territory’ van het album ‘Chaos A.D.’. ‘Territory’ is het ook meteen de eerste keer dat drummer Eloy Casagrande zich laat gelden, wat een beest van drummer is dat. Ook frontman Derrick Green laat zich horen en is de man verantwoordelijk voor de interactie met het publiek. Met ‘Capital Enslavement’ krijgen we een stukje ritmisch vermaak, waarna Sepultura door ramt met ‘Kairos’.

De sfeer zit er goed in en crowdsurfers en stagedivers laten zich met regelmaat zien. Sepultura gaat door als een geoliede machine waarbij het album ‘Quadra’ centraal staat. Toch komen er voldoende oude krakers voorbij zoals het agressieve ‘Cut-Throat’ en ‘Dead Embryonic Cells’ en zeker tegen het einde van de set worden de liefhebbers van het oude werk op hun wenken bediend. ‘Infected Voice’, ‘Refuse/Resist’ en ‘Arise’ doen patronaat veranderen in een moshpit en sluiten de reguliere set af. Sepultura is echter nog niet klaar en keert terug met ‘Ratamahatta’ en de te verwachten kraker ‘Roots Bloody Roots’. Sepultura levert een heerlijk optreden af in Haarlem en gaat zich opmaken voor de laatste show van de tour. Het publiek druipt tevreden af, wetende dat de band volgend jaar weer terug is in Nederland en wel op Dynamo Metalfest.