Pitfest, Emmen dag 2, 1 juli 2023
Erik van Dijk | Photography © Eus Straver
De weersvoorspellingen voor de tweede dag Pitfest zijn niet gunstig, het programma daarentegen spreekt wederom tot de verbeelding. Met namen als Slaughterday, Phil Campbell, Midnight, Mayhem en Madball is het aanbod divers en is er voor ieder wat wils.
De dag begint met de Duitse death metal band Slaughterday. Hoewel de band al bestaat sinds 2010 en vier volledige albums uit heeft, lijkt de band aan een opmars bezig te zijn getuige het feit dat de band steeds vaker in Nederland te zien is. Wellicht dat de sterke albums ‘Ancient Death Triumph’ uit 2020 en ‘Tyrants of Doom’ van vorig jaar de band het laatste zetje hebben gegeven. Slaughterday bestaat uit het duo Jens Finger (gitaar en bass) en Bernd Reiners die de drums en vocalen voor zijn rekening neemt, live richt Bernd zich op de vocalen en wordt er gebruik gemaakt van sessiemuzikanten. Slaughterday brengt ons 45 minuten aan pure old school death metal waar je allen maar van kan genieten. Met de titelnummers van eerder genoemde albums en verder nummers als ‘Cult of the Dreaming Dead’ weet de band wederom te overtuigen. Een sterke opening van een nieuwe dag.
Al vroeg op de dag wordt het publiek goed wakker geschud door Brutal Sphincter. Deze band uit het Belgische luik is ontstaan in 2012, bracht inmiddels twee albums uit en brengt ons brutal death metal / goregrind. Opmerkelijk is dat de band, al dan niet moedwillig, de grote banner op zijn kop heeft opgehangen en dat trekt aandacht. Muzikaal is het bruut en intens met brute vocalen en pig squels en dat gaat mijn pet te boven. Het publiek gaat er overigens wel goed op, zo ontstaat er een grote circle pit die rondom de PA wordt uitgevoerd.
Een andere opvallende naam is het eveneens Duitse Knife. De band verraste in 2021 met het gelijknamige debuut album dat overigens een opvolger krijgt in ‘Heaven into Dust’ eind augustus dit jaar. De band brengt een mix van blackened speed metal en punk, een combi die werkt. Met snelle nummers als ‘Black Leather Hounds’ en ‘Sword Loser’ weet de band te imponeren. Zanger Vince Nihil dankt de weergoden, tijdens de set breekt er een stortbui uit die de al goedgevulde tent nog voller maakt zodat Knife een groter publiek bereikt. Het publiek reageert enthousiast en Knife dendert op hoge snelheid door met nummers als ‘I Am the Priest’ en ‘K.N.I.F.E.’ en brengt een uiterst vermakelijke show.
De thrashers komen vandaag aan bod met als eerste het Australische Harlott. Hoewel de band al actief is sinds 2006 en naast twee EP’s maar liefst vier langspelers uitbracht blijft de bekendheid op dit continent wat achter. Voor de laatste twee platen werd er getekend bij Metal Blade en met name ‘Detritus of the Final Age’ is een sterk album. Harlott speelt een fijne festival set en laat daarmee een duidelijk visitekaartje achter. Sterke nummers van de laatste plaat als ‘Idol Minded’ en ‘Bring on the War’ tot nummers van het debuutalbum als ‘Heretic’ en ‘Export Life’ schiet in hoge snelheid voorbij. Na de show zijn de kritieken van het gros van het publiek zeer positief, Harlott heeft goede reclame gemaakt op Pitfest.
Op Ellert Stage maakt het Zwitserse Messiah haar opwachting en dat betekend meer voer voor liefhebbers van thrash metal. Messiah is ontstaan in 1984 maar kende een aantal onderbrekingen. Sinds 2017 is de band weer actief en in 2020 verscheen na 26 vruchteloze jaren het album ‘Fracmont’. Met een nieuwe zanger in Marcus Seebach, die sinds vorig jaar de honneurs waarneemt, is Messiah weer volop terug op de Europese podia. Op Pitfest speelt de band een fijne old school set waarbij het publiek volop geniet en dat publiek is daarin niet alleen. Ook gitarist Brögi tovert nagenoeg de gehele show een glimlach op zijn gezicht. Met nummers als ‘Choir of Horrors’, ‘Morte Al Dente’ en het meeslepende ‘Total Maniac’ wordt het publiek op de wenken bedient. Messiah levert een overtuigend optreden dat alleen kan eindigen met de kraker ‘Extreme Cold Weather’.
The Dwarves is een Amerikaanse punk band afkomstig uit Chicago die midden jaren tachtig werd opgericht onder de naam The Suburban Nightmare. De band had aanvankelijk een hardcore punk geluid maar veranderde zijn stijl uiteindelijk in een meer klassiek klinkende punk sound. Al wandelend naar de Brammert Stage komen de vrolijke noten je tegemoet, De tent staat lekker vol en er hangt een goede sfeer. Vrolijke punk nummers als ‘Dominator’, ‘Voodoo’ en ‘Back Seat of My Car’ komen voorbij en het publiek geniet en vermaakt zich met zanger en frontman Blag Dahlia. The Dwarves zijn een aangename verrassing tussen al het brute geweld dat voorbij komt.
Midnight brengt de meest ranzige black thrash metal naar Pitfest. Het drietal uit Cleveland, Ohio is op pad gegaan in 2003 en bracht inmiddels vijf albums uit, het laatste ‘Let There Be Witchery’ verscheen in 2022. Midnight is Jamie “Athenar” Walters, die live ondersteuning krijgt van een bassist en drummer. Het drietal speelt met een zwarte panty over het hoofd en gaat vanaf de eerste minuut los op het podium en dit werkt aanstekelijk bij het publiek. Verrassend hoe de band zich staande houd en goed gebruik maakt van de ruimte op de grote Ellert Stage. Nummers als ‘All Hail Hell’, ‘Fucking Speed and Darkness’ en ‘Szex Witchery’ worden gebracht met een flinke dosis energie en brengen vermaak. Midnight brengt een heerlijk smerige show.
De Nederlandse hardcore band Lies! is al even bezig in het Punkhol maar is de moeite waard om nog even te bezoeken. De band uit Groningen is ontstaan in 2011 en heeft al snel naam gemaakt in de scene. Lies! brengt lekker agressieve en korte nummers waarmee de band het publiek weet te bereiken en de tent stroomt dan ook behoorlijk vol. Met nummers als het meest recente ‘Wounds Into Wisdom’ en ‘Hunting Season’ maakt de band indruk. Onder leiding van frontman René Smit aka Smitty brengt Lies! een vermakelijke show.
Op de Ellert Stage komen we een oudgediende tegen in Phil Campbell and his Bastard Sons. Op Pitfest brengt de band een Motörhead set en dat alleen is al iets om naar uit te kijken. Phil Campbell speelde gitaar in de band rond cultheld Lemmy Kilmister vanaf 1983 tot het overlijden van Lemmy in 2015 en heeft in dat licht recht om het cultuurgoed live ten gehore te brengen. De band opent met ‘ Iron Fist’, maar het zijn niet alleen de standaard krakers die vandaag voorbijkomen. Phil Campbell brengt tevens nummers als ‘Rock Out’, ‘Just ‘Cos You Got the Power’, ‘Over the Top’ en ‘Going to Brazil’. Daarnaast komt het Hawkwind nummer ‘Silver Machine’ voorbij en de sfeer zit er lekker. Opvallend zijn de vocalen van Neil Starr die eigenlijk te goed zijn voor deze songs, maar niemand die daar verder om maalt. Met nummers als ‘R.A.M.O.N.E.S.’, ‘Stay Clean’, ‘Ace of Spades’, ‘Killed by Death’ en het afsluitende ‘Overkill’ wordt de veestvreugde verhoogd en zingt het publiek uit volle borst mee. Phil Campbell and his Bastard Sons is één van de hoogtepunten op de zaterdag.
Laatste band op de Ellert Stage is de Noorse black metal band Mayhem. Deze iconische bans is ontstaan in 1984 en is nog steeds toonaangevend in de scene. Het laatste wapenfeit van Mayhem stamt al weer uit 2019 toen de laatste langspeler ‘Daemon’ verscheen, dus erg productief kunnen we de band niet noemen. Met ‘Falsified and Hated’, ‘Malum’ en ‘Bad Blood’ krijgen we meteen nummers van het laatste album te horen waarna de band teruggrijpt op ouder materiaal. Onder veel rook en veelal blauw en rood licht voert frontman Attila Csihar zijn act op en met krakers als ‘Freezing Moon’ en ’ Deathcrush’ krijgen we ouder werk te horen. Toch weet Mayhem mij vandaag niet volledig te overtuigen.
Op de Brammert Stage is het tijd voor het afsluitende Madball. De New Yorkse hardcore band is ontstaan in 1988 als sideproject van Agnostic Front en wist de wereld te veroveren met albums als ‘Set It Off’ en ‘Demonstrating My Style’. Het veld stroomt leeg en de tent vol, Madball kan zich opmaken voor een verhit uurtje. Vanaf ‘Hardcore Lives’ gaat het los met stagedivers en ontstaat er een stevige pit. Oude krakers als ‘Set It Off’, ‘Smell the Bacon’ en ‘Get Out’ stoken het vuurtje lekker op. Onder aanvoering van zanger Freddy Cricien verzorgd Madball een hardcore feest dat je alleen maar goedkeurend kan beoordelen, de agressie en de energie spatten er van en en zo dient hardcore beleeft te worden. Madball sluit af met ‘Hardcore Still Lives’ en hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Een mooie afsluiter van een dag vol diversiteit, op naar de zondag van Pitfest.