Malthusian Across Deaths

Invictus Productions

Malthusian

‘Across Deaths’ is de debuutplaat van het Ierse Malthusian en wordt uitgebracht door Invictus Productions uit Dublin. Het kwartet bestaat uit muzikanten die al langer in de Ierse scene rondlopen en muzikaal gezien past de kruising tussen death en black metal met een goede snuf doom wel in het band rooster van Invictus.

Bekend van de veelbelovende demo ‘MMXIII’ en EP "Below the Hengiform" neemt Malthusian je mee naar een ontoegankelijk landschap van verwrongen gitaren, razende drums en brute vocalen. Het is zo`n plaat waar je wel even de tijd voor moet nemen, en moet leren kennen aangezien dit niet de toegankelijkste band is in het genre. Vergelijkingen met bands als Mitochondrion, Antediluvian of Grave Miasma en de grootmeesters Portal schieten al snel door je hoofd. Wat Malthusian uniek maakt is de vocale afwisseling. Aangezien zowel de 2 gitaristen als de bassist het hele scala aan brul, schreeuw en krijswerk kunnen dekken, alleen dan wel tesamen, voegt dit zeker wat toe. Waar ik zelf vaak na 3 nummers afhaak bij deze bands houdt dit het spannend. Ook de vertragingen zoals in ‘Sublunar Hex’ en ‘Primal Attunement’, waar slepende passages het razende tempo wat drukken zijn beter toegepast dan in de eerdere 2 werken. Qua productie kun je ook bovenstaande bands aanhouden als referentie, wat zeker geen nadeel is. Aan alles merk je dat deze band langzaam volwassen wordt. Nu nog een stapje omhoog in onderscheidende songwriting en je hebt een topper in het genre te pakken. (Koos van Marle)

75/100

01. Remnant Fauna 05:47
02. Across the Expanse of Nothing 07:57