Artillery The Face of Fear

Metal Blade Records

Artillery

Artillery is een thrash metal band uit Denemarken ontstaan in 1982. In 1985 verscheen het heerlijk debuut album ‘Fear of Tomorrow’ via Neat Records dat in die tijd een goede neus had voor sterke metal bands. Inmiddels zijn we ruim dertig jaar verder heeft Artillery en is het negende studio album van de band aanstaande. Met een tweetal pauze achter de rug en een sterk wisselende line-up verschijnt op 16 november ‘The Face of Fear’ via Metal Blade Records.

De oorspronkelijke oprichters, Carsten Nielsen en Jorgen Sandau, zijn al een tijdje niet meer in beeld en tegenwoordig wordt de band gedragen door bassist Morten Stützer en gitarist Michael Stützer. Met een zanger in Michael Bastholm Dahl, die de band vanaf 2012 versterkte, zijn de vocalen op orde en dendert de band weer vrolijk voort met hun energieke speed / thrash metal. ‘The Face of Fear’ ligt in het verlengde van de twee voorgaande albums ‘Penalty by Perception’ (2016) en ‘Legions’ uit 2013. Stevige up-tempo thrash nummers met een hoog heavy metal gehalte.

Het album opent met het titelnummer ‘The Face of Fear’. Een lekker up-tempo nummer met gierende solo’s, sterke vocalen en ietwat catchy refreinen. Met regelmaat zakt het tempo wat in en zijn de songs meer heavy metal dan thrash maar dit album heeft genoeg lekkere up-tempo nummers. Nummers als ‘Sworn Utopia’ en ’Preaching to the Converted’ zijn heerlijk up-tempo en spetteren uit de speakers. Naast de meer heavy nummers kent het album in ‘Pain’ een semi-ballad, een nummer waar de vocalen van Michael Bastholm Dahl en het subtiele lead gitaarwerk van Michael Stützer goed tot hun recht komen. ‘The Face of Fear’ is een vermakelijk album geworden, liefhebbers van het oudere werk kunnen dit album gerust aanschaffen. (Erik van Dijk)

77/100

01. The Face of Fear 03:58
02. Crossroads to Conspiracy 04:25