Hooghwater Hooghwater

Hooghwater Music

/ Suburban

Website : Hooghwater

Het begint voor het Nederlandse Hooghwater allemaal in 2007 als een aantal lokale bands uit Tilburg uit elkaar vallen. Twee vrienden, te weten Joseph Meurs en Chris Blankers besluiten samen een nieuwe band op te richten. Enige tijd later wordt Ries Doms bereid gevonden achter de drumkit plaats te nemen, en sinds juni 2008 is daar het debuutalbum, simpelweg “Hooghwater” geheten. Slechts 5 nummers met een totaal van 31 minuten speeltijd telt dit album, maar die zijn dan ook meer dan de moeite waard.

Het nieuwbakken trio laat op dit album een wat lastig te omschrijven maar bijzonder aanstekelijke mix van rauwe garagerock, jaren ’60 psychedelica en energieke melodieuze stoner horen. Hoe moeilijk het voor sommige beginnende bands ook lijkt om aandacht te creëren zo schijnbaar eenvoudig ging dat blijkbaar voor deze heren: wie de afgelopen maanden hun naam nog niet is tegengekomen op één van de vele muzieksite’s of tijdschriften die ons landje rijk is houdt deze niet echt bij óf heeft een wel hele grote deuk in het korte termijn geheugen. Degene die tot nu toe onder een steen geleefd hebben checken zeker eens de MySpace.

Inmiddels zijn we enkele maanden verder en is Dave van Beek aan de line-up toegevoegd als vaste bassist. De afgelopen tijd is de band behalve live optredens toch al bezig geweest met het schrijven van nieuw materiaal, en omdat drummer Ries Doms door een fietsongeval lichamelijk wat minder uit de weg kan heeft men dit schrijfproces op een hoger plan gezet: Ik ben heel benieuwd met wat voor materiaal men binnenkort het oefenhok uitkomt. Wat mij betreft is deze sympathiek ogende band duidelijk een belofte voor de toekomst! (Ben Holster)

01. Hard Rain Fell
02. When They Arrived
03. Knocked on Our Door