Warpath Damnation

Self Release

Website : Warpath

Afgelopen jaar bracht de Engelse thrashband Warpath het debuutalbum ‘Damnation’ uit, maar omdat het album in eigen beheer is uitgebracht heeft het even geduurd voordat het album ons heeft bereikt voor een review. Warpath is opgericht in 2003 en bestaat uit vier jonge en zeer gedreven muzikanten. Het debuutalbum werd opgenomen in Kevin Tally’s (Daath) studio en geproduceerd door Orlando Villasenor. De mix lag in handen van James Murphy (Testament, Death, Obituary). ‘Damnation’ heeft inmiddels in alle grote magazines lovende kritieken mogen ontvangen.

Het album opent met het zeer sterke titelnummer “Damnation”. De song is voorzien strakke, dubbelstemmige solo’s, vette riffs en superstrakke drumpartijen, verder moet ik qua opbouw en geluid meerdere malen denken aan het oudere werk van Slayer en Testament. De zangpartijen van Richard Goss doen me verder een beetje denken aan een kruisig tussen Slayer’s Tom Araya en Sean Killian van Vio-Lence. Ook de volgende nummers zijn voorzien een vette Bay Area thrash metal sound, luister maar eens naar het solowerk halverwege “Face To Face”. Het volgende “Spitting Blood” opent met een heerlijk basloopje waarna ook de gitaren invallen. Verder is deze midtempo song voorzien van een degelijk groove. “Life Unworthy Of Life” is dan weer een snelle song, waarbij ik eigenlijk gelijk aan het oudere werk van Slayer moet denken, wat verder opvalt is het zeer degelijk drumwerk James Davenport. Het album wordt afgesloten door “Expendable Forces”, de song is voorzien van vette solo's, dubbelstemmige gitaar stukken en mooie melodische partijen. Al met al weet Warpath een zeer gevarieerd album af te leveren, de nummers zitten zeer goed in elkaar en de verveling slaat eigenlijk geen enkel moment toe. Iets wat ik bijvoorbeeld wel heb bij het luisteren naar landgenoten Evile.

Na enkele luisterbeurten kan ik concluderen dat Warpath met de juiste ondersteunen van een label een hele grote toekomst tegemoet gaat. Het album is prima geproduceerd, het geluid is zeer helder en behoorlijk vet. Warpath weet ons dan ook in net geen veertig minuten weet de band ons met ‘Damnation’ dan ook behoorlijk te vermaken. Fans van bands zoals Testament, Forbidden, Exodus, Vio-lence en Slayer hoeven geen moment te twijfelen om het album aan te schaffen, voor de liefhebbers van goed geproduceerde oldschool thrash metal is deze cd dan ook een absolute aanrader. Warpath heeft met ‘Damnation’ dan ook op onvervalste wijze een thrash album afgeleverd om je vingers bij af te likken, klasse. De eindconclusie luid dan ook: verplichte kost voor iedere thrash-liefhebber!

01. Damnation
02. Infernal
03. Hostile Takeover