Izah Finite Horizon / Crevice EP

Self Release

Website: Izah

Enkele weken geleden vond ik de ‘Finite Horizon / Crevice’ EP van het Tilburgse Izah in mijn brievenbus, echter door de vakantieperiode is het schijfje wat langer blijven liggen dan normaal maar bij deze alsnog een review want we willen natuurlijk ook niemand teleurstellen en ik heb dan ook nog altijd een zwak voor bandjes die hun albums in eigen beheer uitbrengen.

De EP bevat een tweetal song met een totale speelduur van zo’n 22 minuten. De eerste track die we tegenkomen is “Finite Horizon”. Een degelijke song voorzien van stevige grunts, duistere riffs, rustige passages en vele tempowisselingen. Izah levert hier dan ook een uitstekende mix van metal, sludge, doom en hardcore. Echter wat betreft de cleane zangpartijen tijdens de opener ben ik wat minder te spreken want die komen voor mij wat zeurderig over en dat ondanks dat de grunts uitstekend klinken. Het volgende “Crevice” is wat steviger dan de eerste song op het album en bevat veelal dezelfde ingrediënten als “Finite Horizon” maar bezit toch wel wat meer sludge/doom invloeden. Wat betreft de productie, hier valt weinig over te klagen en we moeten natuurlijk niet vergeten dat de band alles zelf heeft moeten bekostigen. Verder weet de band zijn instrumenten goed te beheersen wat goed hoorbaar is tijdens de vele breaks en tempowisselingen. De band noemt zelf namen als Cult of Luna, Converge en Mono als grootste invloeden en ik kan ze dan ook niet echt ongelijk geven, fans van deze bands maar ook van namen als Neurosis, Gojira, Isis en Burst moeten Izah dan ook zeker een kans geven. Voor de geïnteresseerden onder ons in deze band, op de myspace pagina http://www.myspace.com/izahband van de band zijn beide songs te beluisteren en is er tevens de mogelijkheid deze gratis te downloaden.

01. Finite Horizon
02. Crevice

Van Wegberg - Drums