Zwaard - Bloed en wijn | EP

Koos van Marle | 16 maart 2022

Zwaard is een nieuwe verschijning in de Nederlandse black metal scene en zoals zo vaak tegenwoordig is het weer mysterie troef. Deze Subterranean black metal komt uit op Argento Records en dat zijn vaak niet te versmaden platen. Uit de tamtam komt nog dat we hier met een Amsterdamse entiteit te maken hebben, maar dat weet ik niet zeker. Zonder veel voorkennis begin ik dus aan ‘Bloed en Wijn’.

Zelfs een kleine google opdracht leverde niets op dan Pleegzuster Bloedwijn. Ik ben op mijn eigen kennis overgeleverd dus. Op deze LP van een klein half uur krijgen we drie nummers voorgeschoteld, helaas hebben deze ook de veelzeggende titel, I, II en III. Daar heb je dus ook mooi even niets aan. Muzikaal krijgen we een tegendraadse, repetitieve, weinig melodieuze sloot black metal gepresenteerd. Als je van een stukje Leviathan houdt, dan kom je hier zeker aan je trekken.

De plaat opent met een onheilspellend klokkenspel, wat al snel overgaat in een hypnotiserende riff, die door een nare krijs overstemd wordt. Na een minuut of zes krijgen we een lekkere versnelling naar het eind toe, maar ook dit is weer gebaseerd op één riff die naar het einde raast. ‘II’ gaat meteen van start met een lekkere tremolo riff, die niet had misstaan in de hoogtijdagen van de 2nd wave. Ook dit thema domineert hier weer het nummer, waar we halverwege overgaan op een slepender stuk dat gedomineerd wordt door een basloop en onheilspellend pianospel op de achtergrond. Ook bij ‘III’ wordt ongeveer ditzelfde stramien gevolgd. Er wordt lang door gebreid op dezelfde leest, maar elke klap van de drums of schreeuw van de zanger komt aan als een hamer.

Als je maar genoeg smerigheid en groezeligheid bij elkaar mixt levert dit ook wat moois op. Van lelijkheid wel te verstaan. Aanrader om eens te ontdekken voor iedereen die van nare, vieze, mooie muziek houdt.

01. I 09:16
02. II 08:25
03. III 11:01